Abstract:
Dramatik oyunun çocuklar için önemi bilimsel birçok çalışma ortaya çıkarılmıştır. Dramatik oyunların; çocuklar için ne ifade ettiği, çocukların gelişim ve öğrenmelerindeki önemi, nasıl geliştirilip destekleneceği, çocukların dramatik oyunlarındaki rolleri gibi konularda okul öncesi öğretmenlerinin bilgilenmesi ve bunları uygulamaya aktarması önem arz etmektedir. Bu bağlamda okul öncesi öğretmenlerinin dramatik oyuna karşı bakış açılarının ortaya çıkarılması önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı; okul öncesi öğretmenlerinin dramatik oyuna karşı bakış açılarını belirlemektir. Bu araştırma ile okul öncesi öğretmenlerinin; dramatik oyun tanımlarını, dramatik oyunları destekleme nedenlerini, dramatik oyunları destekleme yöntemlerini, dramatik oyunlara katılma nedenlerini ve dramatik oyunlara katılma yöntemlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 Eğitim-Öğreti yılında görev yapan 30 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Öğretmenlerin seçiminde amaçlı rastgele örneklem yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu oluşturan okul öncesi öğretmenlerinin; tamamı kadın, tamamına yakını lisans mezunu ve yarısı 31-40 yaş aralığındadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme sorularından oluşan görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme formu okul öncesi öğretmenlerinin demografik bilgileri ve dramatik oyuna karşı bakış açılarını belirlemeye yönelik beş açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Görüşme formlarından toplanan bilgiler içerik analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre okul öncesi öğretmenleri dramatik oyunu tanımlarken; oyunun yapısını, çocuğa katkısını ve çocuğu tanımadaki önemini dikkate almışlardır. En çok dikkate alınan oyunun yapısı olmuştur. Okul öncesi öğretmenleri çocuğa katkısı olduğu için ve çocuk hakkında bilgi edinmek için çocukların dramatik oyununu desteklemişlerdir. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu çocuğa katkısı olduğu için dramatik oyunları desteklemişlerdir. Okul öncesi öğretmenleri; oyuna katılarak, ortam hazırlayarak, materyal temin ederek, çocuğun katılımını sağlayarak, oyunu başlatarak, teşvik ederek ve zaman temin ederek çocukların dramatik oyunlarını desteklemişlerdir. Öğretmenlerin çoğu çocukların dramatik oyunlarına katılarak destek sunduklarını belirtmişlerdir. Okul öncesi öğretmenleri; oyun sürecini iyileştirmek, çocuğa katkı sunmak, çocuk hakkında bilgi edinmek, çocuklarla etkileşimlerini artırmak ve eğlenmek için çocukların dramatik oyunlarına katılmışlardır. Öğretmenlerin çoğu oyun sürecini iyileştirmek için çocukların dramatik oyunlarına katılmışlardır. Okul öncesi öğretmenleri; rol alarak, davet edildiklerinde ve oyun kurucu olarak çocukların dramatik oyunlarına katılmışlardır. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu rol alarak çocukların dramatik oyunlarına katılmışlardır. Sonuç olarak; okul öncesi öğretmenlerinin, dramatik oyunu tanımlarken oyunun yapısını dikkate aldıkları, çocuğa katkısı olduğu için dramatik oyunları destekledikleri, çocukların dramatik oyunlarına katılarak destek sundukları, oyun sürecini iyileştirmek için çocukların dramatik oyunlarına katıldıkları ve rol alarak çocukların dramatik oyunlarına katıldıkları ortaya çıkmıştır.