Abstract:
Turizm eğitimi, turizm sektöründe faaliyet gösteren kurumların, ihtiyaç duyduğu gerekli ve yeterli bilgi ve beceriye sahip personeli yetiştirmek amacıyla verilen eğitimi ifade etmektedir (Aymankuy ve Aymankuy, 2002). Aynı zamanda turizm eğitimi, bir destinasyonun başarısında ve nitelikli elemanların yetiştirilmesinde oldukça önemlidir. Özellikle nitelikli personel turizm destinasyonlarında kaliteli hizmetlerin sunumuna katkı sunmaktadır. Turizm eğitimi yalnızca sektörde çalışacak nitelikli iş gücünün yetiştirilmesini değil, turizm bilincinin insanlara aşılanmasını ve sürdürülebilir turizmin geliştirilmesini de amaçlamaktadır (Pehlivan, 2008) Turizm, mesleki eğitim yanında, akademik olarak da üzerinde durulması gereken bir disiplin haline gelmiştir. Turizmin birçok sektörle ve değişik bilim alanları ile ilişkili olması, çoklu bir disiplin olarak gelişmesini sağlamıştır (Kozak vd., 2009). Bu doğrultuda, bu çalışmada Kapadokya bölgesini araştırma sahası olarak ele alıp bu bölgede turizm eğitimi veren üniversitelerin sunmuş oldukları içerikler (ders planı, ders içeriği, tanıtımı ve program çıktıları) incelenecektir. Bu amaca ulaşabilmek için, bu bölgede turizm ile ilgili ön lisans ve lisans eğitimi veren kurumların içerikleri çevrimiçi ortamda toplanarak Microsoft Word dokümanına aktarılmıştır. Bu kapsamda, Erciyes Üniversitesi, Aksaray Üniversitesi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi ve Kapadokya Üniversitelerin de bulunan turizm ve otelcilik, turizm ve otel işletmeciliği, turizm işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları, turizm rehberliği ve rekreasyon yönetimi bölümlerinin içeriğine ulaşılmıştır. Bu içerikler, araştırmacılar tarafından analize tabi tutulmuş ve farklı olan dersler ile ortak olan derslerin tespiti yapılmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında turizme katkı sağlayacağı düşünülen ortak dersler olarak; genel turizm, Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi, turizm coğrafyası, turizm ekonomisi, turizm ve çevre, yiyecek ve içecek hizmetleri yönetimi, seyahat acenteciliği ve tur operatörlüğü, ön büro hizmetleri, işletme yönetimi, turizm mevzuatı ve turizm pazarlaması dersleri görülmektedir. Verilen bu dersler doğrultusunda mezun olan bireylerin turizm sektörünün işleyişi hakkında bilgi sahibi olacaklardır ve sahip olduğu bu bilgilerle bilinen ve yeni sorunların üstesinden kolaylıkla gelebileceklerdir. Bu bölümlerde ortak olmayan fakat, turizm alanına katkı sağlayacağı düşünülen dersler olarak; Anadolu halk kültürü, dünya coğrafyası ve turizm destinasyonları, etkinlik yönetimi, sürdürülebilir turizm dersleri düşünülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulguların, bölgede hizmet sunmak üzere eleman yetiştiren eğitim kurumlarına yol göstereceği ve ders programları ile müfredatlarının oluşmasına katkı sunacağı ön görülmektedir.