Eğitim ve ekonomik büyüme ilişkisinin analizi: Türkiye'deki özel okullar örneği

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Aslan, Alper
dc.contributor.author Altay, Gülden
dc.date.accessioned 2020-11-03T10:09:33Z
dc.date.available 2020-11-03T10:09:33Z
dc.date.issued 2019-07
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/679
dc.description.abstract Bu çalışmamızdaki genel amaç, eğitim ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin analiz edilmesi bunun da Türkiye'deki özel okullar örneği ile yapılmasıdır.Araştırmamızda ilk olarak Türk eğitim sistemi ile özel okullar kavramsal çerçevede araştırılmış, ilk özel okulların kurulduğu Tanzimat Dönemi'nden günümüze kadarözel okullar ile ilgili kavramsal çerçeve araştırılmıştır. Daha sonra Tanzimat Dönemi'nden günümüze kadarözel okullar iktisadi ve mali açıdan değerlendirilmiş ve son olarak da eğitim ve ekonomik büyüme arasındaki ilişki zaman serileri analizi yöntemi ile analiz edilip yorumlanmıştır. Araştırmada kullanılan eğitim ile ilgili veriler; MEB istatistiklerinden, YÖK istatistiklerinden ve diğer değişkenlerimiz olan reel GSYİH, emek, sabit fiyatlarla sermaye verilerimiz ise TÜİK ve TCMB istatistik verilerindenelde edilmiştir. Elde ettiğimiz verilerimize ilk önce ADF birim kök testi uygulaması yapılmış, daha sonra da ARDL sınır testi yaklaşımı ile ekonomik büyüme ile özel okullar arasındaki ilişki ekonometrik olarak analiz edilip yorumlanmıştır.Çalışmamızda özel okullar, devlet okulları, reel GSYİH, emek ve sermaye değişkenlerine ait veriler 1995-2018 yılları arasındaki yıllık verilerden alınmıştır. Elde ettiğimiz verilere yapılan ekonometrik analizlerde, eğitim değişkenlerinin GSYİH değişkeni üzerindeki uzun dönemli ilişki incelenmiştir.Bu nedenle ilk olarak değişkenlerin birim kök içerip içermediğine bakılmıştır.Birimkök analizinden sonra serilerin durağan olup olmadıkları, yapılan analizler sonucunda farklı düzeylerde durağan olmalarından dolayı hata düzeltme modeli aracılığıyla değişkenler arasındaki uzun dönemli ilişki araştırılmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda Türkiye'deki özel okullar ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin doğru orantılı olduğu yani özel okullar sayısının arttıkça GSYİH'nin de arttığı; fakat buna karşılık Türkiye'deki devlet okulları ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin ters orantılı olduğu yani Türkiye'deki devlet okulları sayısının arttıkça GSYİH'nin azaldığı sonucuna varılmıştır. tr_TR
dc.description.abstract The overall aim of our study, training and analyzing the relationship between economic growth as it is done with the example of private schools in Turkey. In our research, private schools were firstly examined in the conceptual framework with the Turkish education system, and the conceptual framework of private schools from the Tanzimat Era to the present day was investigated. Afterwards, private schools have been evaluated economically and financially from the Tanzimat Period to the present, and finally the relationship between education and economic growth has been analyzed and interpreted by time series analysis. The data related to the education used in the research; MEB statistics, YÖK statistics and our other variables, real GDP, labor, capital prices at fixed prices were obtained from TURKSTAT and CBRT statistics. First of all, ADF unit root test was applied to our data and then the relationship between economic growth and private schools was analyzed econometrically with ARDL boundary test approach. In our study, data on private, public, real GDP, labor and capital variables were taken from 1995-2018 annual data. In the econometric analysis of the data we obtained, the long-term relationship between the variables of education on the GDP variable was examined. For this reason, it was first examined whether the variables contain a unit root. After the unit root analysis, the longterm relationship between the variables was investigated through the error correction model because the series were stationary and they were stationary at different levels. As a result of this research the relationship between economic growth and private schools in Turkey that is proportional to the increasing number of private schools in GDP increased; but whereas it was concluded with state schools in Turkey where the inversely proportional relationship between economic growth that increases the number of state schools in Turkey to conclude that GDP decrease. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Eğitimve Öğretim tr_TR
dc.subject Ekonomik Büyüme tr_TR
dc.subject Ekonomik Kalkınma tr_TR
dc.subject Özel Okullar tr_TR
dc.subject Devlet Okulları tr_TR
dc.subject ADF Birim Kök Testi tr_TR
dc.subject ARDL Sınır Testi tr_TR
dc.subject Education and Training tr_TR
dc.subject Economic Growth tr_TR
dc.subject Economic Development tr_TR
dc.subject Private Schools tr_TR
dc.subject Public Schools tr_TR
dc.subject ADF Unit Root Test tr_TR
dc.subject ARDL Boundary Test tr_TR
dc.title Eğitim ve ekonomik büyüme ilişkisinin analizi: Türkiye'deki özel okullar örneği tr_TR
dc.title.alternative Analysis of relationship education and economic growth: The case of private schools in Turkey tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İktisat Anabilim Dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 19198 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster