Araştırmada işaret dili dersini seçmeli olarak alan Türkçe öğretmen adaylarının işaret dili dersine
yönelik görüş ve yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, bir yükseköğretim kurumunda
Türkçe Öğretmenliği lisans programı 4. sınıfa devam eden 18 öğrenciyle yürütülmüştür. Çalışma nitel
araştırma yöntemine göre betimsel desende kurgulanmıştır. 8'i demografik 10’u ise uzman görüşü alınarak
hazırlanan açık uçlu soruların yer aldığı form ile toplanan veriler, betimsel analiz tekniği ile değerlendirilmiştir.
Türkçe öğretmenliği programında işaret dili seçmeli dersini alan öğretmen adaylarının işaret dili eğitimi ve
eğitim öğretimde Türk İşaret Dili (TİD) kullanımına yönelik görüşleri ''Okul, aile ve toplum işbirliği'', ''Erişim
ve sürdürülebilirlik'', ''Disiplinlerarası çalışmalar ve mesleki becerilere katkı'' ve ''Bütünleştirmeye dayalı
okul-toplum'' şeklinde dört temada özetlenmiştir. Bu çalışmanın bulgularının dil gelişiminin desteklenmesi,
işitme engelli bireylerin eğitimi yönünden önemli olduğu, ayrıca işaret dili kullanımı ile ilgili akademik ve
sosyal katılımı artırıcı uygulamalara katkı oluşturacağı düşünülmektedir. Buna göre Türkçe öğretmenliği
programına devam eden öğretmen adaylarının alan dersleri, alan seçmeli genel kültür seçmeli ve meslek bilgisi
dersleri ile ilgili düzenlemelerde işaret dili dersine yer verilebilir. İşitme kaybı olan öğrencilerin eğitim öğretim
düzenlemelerinin niteliğini artırıcı öğretmen eğitim programları düzenlenebilir.
The study aims to determine the opinions of the Turkish-language preservice teachers who take sing
language elective course about the sign language course. This study, conducted with 18 final year
undergraduate students in the Turkish-language teaching undergraduate program of a higher education
institution. The study was designed in descriptive design according to the qualitative research method. The
data that collected with the questionnaire form which includes open ended questions, 8 of which are
demographic and 10 are prepared taking expert's opinion were descriptively analyzed. The opinions of the
preservice teachers who took Turkish Sing Language (TSL) elective course in Turkish-language teaching
program about the sign language education and use of sign language in education are summarized under four
themes which are "School, family and society cooperation", "Access and sustainability", "Interdisciplinary
studies and contribution to professional skills" and "Integration-based school-society." The findings of this
study are thought to be important in terms of supporting language development and education of hearingimpaired individuals, in addition, it is thought that it will contribute to applications that increase academic and
social participation related to sign language use. Accordingly, sign language can be included in the regulations
regarding the major area courses, major area elective courses, general culture elective and professional
knowledge courses of the teacher candidates who continue the Turkish teaching program. Teacher training
programs that will increase the quality of educational regulations regarding the students with hearing loss can
be arranged.