Bu çalışmanın amacı 8. sınıf öğrencilerinin mevsimlerin oluşumu konusundaki anlayışlarını
bütünleştirici karma yöntem kullanarak karşılaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda önce nicel veriler, sonra nitel
veriler son olarak da birleştirilmiş veriler incelenmiştir. Araştırma 2020–2021 öğretim yılının ilk yarısında İç
Anadolu illerinden birinde toplam 7 okulda öğrenim gören ve “mevsimlerin oluşumu” konusuna ilişkin
öğrenme sürecini tamamlamış sekizinci sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler için çoktan
seçmeli 27 sorudan oluşan geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirilmiştir. Nitel veriler için
ise uzman görüşlerine başvurularak öğrenci çizimleri ve açıklamalarından yararlanılmıştır. Öğrencilerin çoktan
seçmeli test puanlarının (%46,7), çizimlerinden elde edilen puanlarına (%38) göre daha yüksek olduğu
izlenmekle birlikte aynı konulardaki başarı puanları paralel olarak artmış veya azalmıştır. Nicel ve nitel veriler
incelendiğinde katılımcıların yetersiz bilgiye sahip oldukları veya yanılgı yaşadıkları kısmın; Dünya’nın
hareketleri, eksen eğikliği ve uzaklık teorisi olduğu belirlenmiştir. Evrenin üç boyutu birlikte düşünüldüğünde,
öğrencilerin mevsimlerin modelini, genellikle aynı bakış açısıyla çizdikleri saptanmıştır. Farklı bakış açıları
kullanılarak hazırlanan sorularda ise zorlandıkları görülmüştür. Buradan hareketle ders kitapları ve öğretim
etkinliklerinin öğrencilerin zihinlerinde oluşturduğu parçaları birleştirmede yetersiz kaldığı söylenebilir.
Öğretim materyallerinde, evrenin farklı noktalarından görünümlerini içeren karşılaştırmalı çizimlere yer
verilmesinin konu ile ilgili anlayışları geliştirmede fayda sağlayacağı düşünülmektedir.
The aim of this study is to compare 8th-grade students' understanding of the formation of the seasons
using the integrative mixed method. For this purpose, first quantitative data, then qualitative data, and finally
the combined data were examined. The research was carried out with eighth-grade students who attended a
total of 7 schools in one of the Central Anatolian provinces in the first half of the 2020-2021 academic year
and completed the learning process on "the formation of the seasons". For quantitative data, an achievement
test with 27-question multiple-choice validity and reliability was developed. For qualitative data, students'
drawings and explanations were used by referring to expert opinions. Although it is observed that the multiple-choice test scores of the students (46.7%) are higher than the scores obtained from the drawings (38%), their
success scores on the same subjects have increased or decreased in parallel. When the quantitative and
qualitative data are examined, it is observed that the part of the participants having insufficient information or
having mistakes; It has been determined that the movements of the Earth are axial inclination and distance
theory. When the three dimensions of the universe are considered together, it has been determined that the
students generally draw the models of the seasons from the same perspective. It was observed that they had
difficulties in the questions prepared using different perspectives. From this point of view, it can be said that
textbooks and teaching activities are insufficient to combine the pieces formed in students' minds. It is thought
that using comparative drawings containing views of the universe from different points in the teaching
materials will improve the understanding of the subject.