İzlenebilirlik EC 178/2002'ye göre; "gıda, yem ve gıda olarak üretilen hayvan veya gıda veya yeme katılmak amacıyla üretilen veya
katılması beklenen maddeleri üretim, işleme ve dağıtımın tüm aşamalarında izleyebilmek ve takip edebilmek" olarak
tanımlanmaktadır. Kolay bozulabilen, üretildiği ortamdan ve üretilme biçiminden kaynaklanan nedenlerle insanlar için tehlikeli
olabilen su ürünlerinde izlenebilirlik oldukça önemlidir. İzlenebilirlik, su ürünleri avcığında teknede ve karaya çıkış noktalarında
başlamaktadır. Uygulama ile türlerin boyları, miktarı, zamanı ve yerinin yasalara ve kotalara uygunluğu denetlenmektedir. Su
ürünlerinde izlenebilirlik, ürünlerin kalitesinin, orijininin, el değiştirmelerinin kontrolünü sağlaması ile pazarlamada ve balıkçılık
yönetiminde büyük kolaylıklar sağlayan önemli bir araçtır. Su ürünleri, avcılık ve yetiştiricilik yoluyla iki türlü elde edilmekte ve
sadece Türkiye'de yetiştiricilik ürünlerinin ambalajlarında izlenebilirlikle ilgili bazı bilgilere rastlanmaktadır. Etiketlerde bulunması
gereken bilgilerde halen eksiklikler mevcuttur. Bu nedenle ürünlerin özellikle dış pazarlamasında önemli sorunlarla
karşılaşılmaktadır. Diğer taraftan avcılıkta yasak bölgelerden ve sağlığa uygun olmayan yerlerden avlanmış ürünlerin piyasaya
sunulması ile karşılaşılabilmektedir Dolayısıyla iyi izlenememe ve yetersiz denetim kayıt dışı ticareti desteklemektedir. Bu anlamda
izlenebilirliğin sürdürülebilir balıkçılık yönetimi açısından önemli bir işlevi bulunmaktadır. Bu çerçevede bu çalışmada su ürünleri
izlenebilirliğindeki sorunlar tartışılarak ve pazarlamada izlenebilirlik sistemlerinin tesisi için yapılması gereken bazı uygulamalar ve
yaklaşımların etkinliği ortaya konulmaya çalışılmıştır.
According to EC 178/2002 traceability defined as “traceability and ability to pursue all steps of production, procession and
distribution of food, bait and materials produced to add or expected to add in food or bait”. Traceability is crucial in fisheries
products that can be easily deteriorated, which can be dangerous to humans due to the way they are produced. Traceability begins
on the boat and at landing points. In practice, the size, quantity, time and place of the species are checked for legality and quota
compliance. Traceability in seafood is an important tool of providing great convenience in marketing and fisheries management,
with the control of the quality of the products, the origin, and the handshake. Aquatic products are obtained in two ways by
capturing and aquaculture. There is some information about traceability in the packaging of the products of aquaculture in Turkey.
Despite this, there is still a shortage of information that must be included in the labels. For this reason, important problems are
encountered especially in foreign marketing of products. On the other hand, it can be encountered that the products which are
captured in prohibited regions and the ones which are not suitable for health are supplied to the market.Therefore, poor monitoring
and insufficient control support informal trade. In this sense, traceability has an important function in terms of sustainable fisheries
management. In this framework, this study attempted to discuss the problems of traceability of fishery product and to demonstrate
the effectiveness of some applications and approaches that should be made to establish traceability systems in marketing.