Uluslararası ilişkiler (Uİ) yazınındaki İngiliz Okulu Kuramı,
çoğulcu bakış açısına sahip teorik yapısı içerisinde “uluslararası toplum”
kavramına vurgu yaparak bir uluslararası siyaset anlayışı geliştirmiştir.
Uluslararası toplum kavramını, farklarını daha belirgin şekilde ortaya
koyarak tanımlayan ve daha da somutlaştıran Hedley Bull, sadece İngiliz
Okulu’nun kuramsal varsayımlarının yerleşmesini sağlamamış, aynı zamanda
uluslararası ilişkileri incelerken “kurum tartışmaları” gibi yenilikçi bir
tartışmaya da ilham vermiştir. Bu makale, Bull’un (evrilmiş) kurumları ile
uluslararası toplum kavramsallaştırmasının Uİ’yi anlama/açıklamada nasıl bir
katkı sunduğunu analiz etmeyi amaçlamıştır. Çalışmada, uluslararası toplum
kavramıyla birlikte, onu ayakta tuttuğu varsayılan “güç dengesi, uluslararası
hukuk, diplomasi, savaş ve büyük güçler yönetimi” kurumları tartışılarak
Bull’un çizmiş olduğu genel çerçevenin, Uİ disiplinindeki kuramsal
tartışmaların geliştirilmesi için sürdürülebilir bir zemin teşkil ettiği
savunulmuştur.
English School Theory of International Relations (IR) has developed
an understanding of international politics with a great emphasis on the
conception of ‘international society’ within the limits of its pluralist
theoretical structure. Hedley Bull, as the leading scholar who has
distinctively defined and boldly concretized the concept has not only
consolidated the theoretical assumptions of the School but also inspired
innovative discussions such as the “institution debate” for the examination of
international relations. This article aims to analyse how Bull’s conception of
international society along with its evolved ‘institutions’ have contributed
into understanding/explaining IR. After having discussed Bull’s conception
of ‘international society’ which assumes to be sustained by five institutionsbalance of power, international law, diplomacy, war, and the great power
management, this paper argues that Bull’s framework is a candidate to be a
sustainable ground for further theoretical discussions within the discipline of
IR.