Abstract:
Bu çalışmada Fen Bilimleri öğretmen adaylarının alan yazında sıklıkla
vurgulanan bazı temel fen kavramlarına yönelik yanılgılarının amaca
yönelik hazırlanmış fen öğretim materyalleri ile giderilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada ilk olarak ilgili alan yazından temel fen kavramına
ilişkin kavram yanılgıları belirlenmiştir. Bunun için ilgili alan yazındaki
farklı kavram testleri kullanılmıştır. Ardından bunların giderilmesi için
amaca yönelik hazırlanmış fen öğretim materyalleri ile yapılan öğretim
etkinlikleri tasalanmış ve uygulanmıştır. Bu süreçte aktif öğrenmeyi
destekleyen güncel yöntemleri dikkate alınmıştır (5E,7E öğrenme halkaları, Tahmin Et-Gözlemle-Açıkla vb.) Çalışma Nevşehir Hacı Bektaş Veli
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Programında
öğrenim gören 132 fen bilgi öğretmen adayı (1-2-3- ve 4. Sınıflar) ile
yürütülmüştür. Çalışma deneysel araştırma desenlerinden “Tek Grup
Öntest-Sontest” araştırma desenine göre dizayn edilmiştir. Elde edilen
veriler iki aşamalı kavram sorularından sağlandığında hem nicel hem
de nitel olarak işlenmiştir. Nicel verilerin analizinde SPSS paket programı, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar ilk ölçmelerden sonra ortaya çıkmış olan özellikle fizik ve kimya ile ilgili fen kavramlarına yönelik birçok yaygın kavram yanılgısının etkinlikler sonrasında giderildiğini göstermektedir. Özellikle belli
bir kavram seti için amaca yönelik hazırlanan öğretim materyallerinin
kullanımının kavram yanılgılarını gidermede etkili olduğu görülmektedir.