Abstract:
Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin etik duyarlılıkları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkiyi saptamak amacıyla kesitsel, tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak yapılmıştır. Araştırma bir üniversitenin sağlık yüksekokulunun hemşirelik bölümünde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 324 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmeyerek araştırmaya katılmayı kabul eden 233 öğrenci örneklem kapsamına alınmış olup, evrenin %72’sine ulaşılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Hemşirelik Öğrencileri İçin Uyarlanmış Etik Duyarlılık Ölçeği (HÖUEDÖ) ve Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği (KEDEÖ) kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada öğrencilerin yaş ortalaması 21.54±2.00 olup, %72.1’i kız, %27.9’u erkek’tir. Öğrencilerin %68.7’sinin etik sorunlarla karşılaştığı, etik sorun ile karşılaşan öğrencilerin %77.5’inin bireye hastalığı hakkında bilgi verme, %74.3’ünün ise bakım uygulamaları konusunda etik sorunlarla karşılaştığı bulunmuştur. Öğrencilerin, HÖUEDÖ puan ortalaması 4.63± 0.56, KEDEÖ puan ortalaması 215.87±22.52 olarak saptanmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin etik duyarlılığının nötr, eleştirel düşünme eğilimlerinin ise düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin etik duyarlılık ve eleştirel düşünme eğilimleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir (p>0.05).