Abstract:
Amaç: Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) yaşam kalitesini bozan, dikkatsizlik ve hiperaktivite
örüntüsünü içeren nörogelişimsel bir bozukluktur. Yapılan çalışmalarda tanı ve değerlendirme sadece DEHB olan
çocuklarda daha belirgin işlev bozukluklarına odaklanırken, görsel algı göz ardı edilebilmektedir. Bu nedenle
çalışmamızın amacı, DEHB olan çocuklarda görsel algı becerilerini araştıran çalışmaları tanımlamak ve
incelemektir. Gereç ve Yöntem: Çalışmamızda “Web of Science”, “Science Direct”, “YÖK-Tez”, “ULAKBİM” veri
tabanları ve “Google Akademik” arama motoru kullanılarak 2000-2020 yılları arasında yayınlanmış araştırmalar,
ilgili anahtar kelimelerle Türkçe ve İngilizce olarak çeşitli kombinasyonlarda taranmıştır. Bu tarama ve raporlama
sistematik derlemelerin rapor edilmesinde kullanılan PRISMA Bildirimine uygun olarak yürütülmüştür. Sonuçlar:
İlk belirlemede 111 tane makaleye ulaşıldı. Literatür taramasının son aşamasında dâhil edilme kriterlerine uymayan
82 çalışma dışlandı. Sonuç olarak 13 makaleyle derleme yapılmasına karar verildi. DEHB’li çocukların görsel
algılama becerileri üzerine yapılan çalışmalar sınırlıdır bu yüzden çalışmamızda dâhil edilme kriterleri geniş tutulup
eşlik eden tanılarda çalışmaya dâhil edilmiştir. Tartışma: DEHB‘na eşlik eden komorbiditeler görsel algılama beceri
performansını olumsuz etkilemektedir. Görsel algılama becerilerinin DEHB olguları ile eşlik eden tanıların varlığına
göre değişkenlik gösterildiği görülmüştür. Çalışmalar incelendiğinde DEHB’nda görsel algılama becerilerinin
etkilendiği fakat DEHB’na eşlik eden tanılar olunca görsel algılama becerilerindeki bozukluğun günlük yaşamı ve
akademik becerileri etkileyecek düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır.