Özet:
Amaç: Serebral Palsi (SP) aktivite limitasyonlarına sebep olan nöromaturasyonel bir bozukluktur. Serebral Palsi’nin
rehabilitasyonundaki mevcut yönelim, güçlü bir literatür bulgusu ile hedefe yönelik tedavileri destekleme
yönelimindedir. Bu sistematik derlemenin amacı Serebral Palsili çocuklarda hedefe yönelik/fonksiyonel terapi ile
ilgili yapılan çalışmaları incelemektir. Gereç ve Yöntem: Bu sistematik derlemede 2000 ile 2020 tarihleri arasında
yayınlanmış 70 çalışma incelenmiştir. Pubmed ve Google Akademik arama motorlarında anahtar kelimeler ve metin
kelimeleri, popülasyonu ve müdahaleyle ilgili terimleri kullanarak geliştirilmiştir. Popülasyonla ilgili anahtar kelime
“serebral palsi”, “cerebral palsy” idi. Müdahale ile ilgili arama terimleri “motor fonksiyon”, “göreve yönelik”, “hedefe
yönelik tedavi”, “fonksiyonel eğitim”, ”motor function”, “goal-directed therapy” ve “functional therapy” idi. Sonuçlar:
Çalışmada incelenen makale sayısı 70 olmasına rağmen,sınırlamalara uyan 16 araştırma kapsama alınmıştır.
Tartışma: Sonuç olarak yapılan çalışmalarda hedefe yönelik/fonksiyonel tedavinin Serebral Palsili çocuklarda etkili
olduğu görülmüştür.Serebral Palsili çocuklar için rehabilitasyon yaklaşımları doğası gereği karmaşıktır ve çok
yönlüdür.Bu bağlamda hedefe yönelik müdahale ile rehabilitasyon programını şekillendirirken bireye özgü
hedefler;motor öğrenmeyi destekleyerek çocuğa,aktivite ve katılımı kolaylaştırarak günlük çevreye,çocuğun spesifik
becerilerine uygun olarak göreve yöneliktir. Hedefe yönelik/fonksiyonel tedavinin tanımı ve unsurları üzerinde fikir
birliğine varılarak,daha fazla çalışma yapılması ve terapide en etkili yöntemlerin belirlenerek literatüre
kazandırılması önerilmektedir.