Abstract:
Facebook uygulaması, bir sosyal medya aracı olarak dünyada yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Uygulama kullanıcılarının
siteyi kullanım sıklıkları, sitede harcadıkları süre gibi davranışsal hareketlerinin incelenmesinin yanı sıra
uygulamanın psiko-sosyal yönlerinin incelenmesi uygulamaya yönelik derinlemesine bilgi almak açısından önemlidir.
Bu araştırmanın amacı, Facebook kullanımının psiko-sosyal yönlerinin belirlenmesine yönelik Bodroza ve Jovanovic
(2016) tarafından geliştirilen ölçeğin Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, öncelikle ölçeğin
Türkçe’ye çevirisi yapılmıştır. Çeviri sonrasında alan uzmanları görüşüne dayalı olarak ölçeğe son şekli verilmiştir.
Araştırmanın örneklemini 2016-2017 Bahar ve 2017-2018 Güz eğitim öğretim yıllarında bir üniversitenin Eğitim
Fakültesi ve Meslek Yüksek Okulu’nda ve farklı bir üniversitenin Mühendislik Fakültesi’nde öğrenim gören ve Facebook
hesabı olan 460 öğrenci oluşturmaktadır. Hazırlanan ölçeğin, yapı geçerliğinin incelenmesi amacıyla doğrulayıcı
faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, kabul edilebilir uyum değerleri hesaplamıştır (χ2/ sd=2.039,
RMSEA=0.052, SRMR=0.059, CFI=0.95). Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,905 olarak hesaplanmıştır. Bu
bulgular doğrultusunda, araştırma kapsamında uyarlanan ölçeğin Facebook’un psiko-sosyal yönlerinin belirlenmesi
kullanılabilecek bir ölçme aracı olduğu anlaşılmaktadır.