Özet:
Çok haneli sayıdaki her rakam, konuma bağlı olarak bir değer almaktadır. Bu değer, basamak değeri (BD) olarak adlandırılmaktadır. BD gösterimi zor ve karmaşık sistemdir. Buna karşın BD kavramı, okullarda matematik programının birçok alanın da temelini oluşturmaktadır. Çünkü kullandığımız sayı sistemi, aritmetik, ölçme çalışmaları gibi alanlarda gerekli bir ön şarttır. Çok basamaklı sayılarla işlemler ve özellikle aritmetik işlemlerin gelişimi için BD kavramı önemlidir. Bu nedenle, araştırmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin basamak değeri kavramını geliştirmeye yönelik eğitsel alıştırma yazılımı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Eğitsel alıştırma yazılımı; analiz, tasarım ve geliştirme süreçleri yürütülerek ortaya çıkarılmıştır. Analiz aşamasında matematik öğretim programında yer alan BD hedefleri incelenmiştir. Bu hedefler dikkate alınarak uygulamada 9 farklı bölüm olması planlanmıştır. Bu aşamada ayrıca, her bir bölümde olması gereken sunum yapılması, etkileşimin sağlanması ve geribildirim alınması süreçleri hazırlanmıştır. Tasarım aşamasında, önceki aşamada ortaya konulan amaçlar ve bölüm içerikleri çerçevesinde görsel öğelerin düzeni, yerleşimi ve sunum sırası oluşturulmuştur. Son olarak geliştirme aşamasında, hazırlanan tasarımlar Adobe Flash uygulaması ve ActionScript programlama dili kullanılarak geliştirilmiştir. Gerçek uygulamaya geçilmeden önce geliştirilen tasarımlardaki aksaklıkların (süre, eğitsel alıştırma yazılımı içerisinde bölümler arası geçiş kontrolü vb.) belirlenmesi, içeriğin kullanımının değerlendirilmesi ve revizyon işlemlerinin yapılması amacıyla 8 kişilik bir öğrenci grubu ile pilot çalışma yapılmıştır.