Abstract:
The purpose of the current study is to investigate the mediating role of self-esteem in the effect of selfmonitoring on contextual performance in the context of hotel employees. The sample of the study
consisted of 205 employees working in five-star hotels in Antalya, Turkey. For the analysis of the
research hypotheses, structural equation modeling was used. As a result of the study, it has been
concluded that self-monitoring has a positive effect on contextual performance. It was found that selfesteem has a mediating role in the effect of “ability to modify self-presentation” dimension of selfmonitoring on contextual performance whereas self-esteem does not have a mediating role in the effect
of “sensitivity to the expressive behavior of others” dimension of self-monitoring on contextual
performance. This study contributes to the efforts of managers who seek to improve the contextual
performance that plays a role in increasing service quality and efficiency in hotels. On the other hand,
the sample contains only five-star hotel employees, and further studies are needed to generalize the
results.
Bu çalışmanın amacı, otel çalışanları açısından kendini ayarlama becerisinin bağlamsal performans
üzerindeki etkisinde, benlik saygısının aracı rolünü incelemektir. Araştırmanın örneklemini
Antalya’daki beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan 205 kişi oluşturmaktadır. Araştırmanın
hipotezlerinin analizinde; yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda; kendini ayarlama
becerisinin bağlamsal performans üzerinde pozitif etkisinin olduğu olduğu ortaya çıkmıştır. Kendini
ayarlama becerisinin “kendi sunumunu değiştirme yeteneği” boyutunun bağlamsal performans
üzerindeki etkisinde benlik saygısının aracı rolü olduğu saptanırken, kendini ayarlama becerisinin
“başkalarının anlam içeren davranışlarına duyarlılık” boyutunun bağlamsal performans üzerindeki
etkisinde benlik saygısının aracı rolü ortaya çıkmamıştır. Bu çalışmanın sonuçları, otel işletmelerinde
hizmet kalitesi ve verimliliğin artmasında önemli rol oynayan çalışanlarının bağlamsal
performanslarının geliştirilmesi açısından yöneticilere yol gösterici olacaktır. Ancak, araştırmanın
örneklemi sadece beş yıldızlı otel çalışanları ile sınırlı olduğundan sonuçların genellenebilmesi için
başka çalışmalara ihtiyaç bulunmaktadır.