Turistlerin gidecekleri destinasyonu seçerken hangi faktörleri dikkate aldıklarının
bilinmesi, etkin bir destinasyon yönetimi ve pazarlaması açısından oldukça önemlidir. Turizmde
tüketicilerin destinasyon seçim kararları üzerinde rol oynayan faktörleri itici ve çekici faktörler
olarak iki temel kategoride ele almak mümkündür. Bilindiği üzere, çekici faktörler daha ziyade
turizm destinasyonlarının sahip oldukları birtakım özellikleri ifade etmektedir. Turizm
destinasyonlarının arz kaynaklarını oluşturan bu özellikler kişilerin gitmeyi planladıkları turizm
destinasyonu alternatiflerini değerlendirmelerinde belirleyici olmaktadır. Bu kaynakların analiz
edildiği çalışmalarda çekici faktörlerin çeşitli şekillerde sınıflandırıldığı görülmektedir. Örneğin;
Buhalis (2000) turizm destinasyonlarının çekici faktörlerini çekicilikler, ulaşılabilirlik, imkân ve
kolaylıklar, destinasyona yönelik turlar/paket turlar, aktiviteler/etkinlikler ve
destekleyici/yardımcı hizmetler şeklinde sınıflandırmıştır. Benzer bir çalışmada (Bahar ve
Kozak, 2005) ise turizm destinasyonlarının çekici faktörlerinin temel kaynak ve çekicilikler,
geliştirilmiş kaynaklar, destek faktörleri ve niteliksel belirleyiciler şeklinde ele alınabileceği
belirtilmiştir. Bu çalışmada bir turizm destinasyonu olarak Yozgat ilinin bahsi geçen çekici
faktörler bakımından mevcut durumu değerlendirilmektedir. Bu kapsamda, çeşitli kurumlar
tarafından hazırlanan yazılı dokümanlar incelenmiş ve konuyla ilgili diğer bilimsel kaynaklardan
faydalanılmıştır. Elde edilen bilgiler ışığında Yozgat’ın sahip olduğu çekici faktörler ile önemli
turizm potansiyeline sahip olduğunu ancak; bu faktörlerin hem nitelik hem de nicelik açısından
geliştirilmesi gerektiğini belirtmek gerekir. Bu nedenle etkin bir destinasyon yönetimi ve
pazarlaması açısından Yozgat turizmine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Knowing which factors tourists consider while choosing a destination to visit is quite
important for an effective destination management and marketing. It is possible to examine the
factors that play a role in consumers’ decisions of destination preferences in tourism in two
major categories, namely push and pull factors. As known, pull factors mainly refer to some
features of tourism destinations. These features which constitute the supply sources of tourism
destinations become determinant in people’s evaluation of tourism destination alternatives which
they plan to visit. It can be seen that pull factors are classified in various ways in the studies in
which these resources are analyzed. For example, a classification was made by Buhalis (2000) as
natural, historical, cultural, etc. attractions, accessibility, tourism related facilities, tours/tours
packages for the destination, events and other supportive services. Bahar and Kozak (2005), on
the other hand, stated that tourism destinations could be examined as main resources and
attractions, developed resources, support factors and qualitative determinants. In the present
study, current situation of Yozgat as a tourism destination is evaluated in terms of above
mentioned pull factors. In this scope, written documents prepared by various institutions are
examined and other academic/scientific resources related the subject are used. Based on the
information gathered, it should be stated that Yozgat has a significant tourism potential with its
pull factors but these factors should be improved both qualitatively and quantitatively. For this
reason, some recommendations are made on Yozgat’s tourism for an effective destination
management and marketing.