Abstract:
Türkiye’de turist/turizm rehberliği alanında lisans düzeyinde eğitim ilk kez o dönemki
adıyla Erciyes Üniversitesi Nevşehir T.İ.O.Y.O. ve yeni adıyla Nevşehir H. B. V. Üniversitesi Turizm Fakültesi’nde verilmeye başlanmıştır. Çalışmada, bahsi geçen Turizm Rehberliği Bölümü’ne son üç yılda (2015, 2016 ve 2017 yılları) yerleşen öğrencilerin profilleri belirli kriterler açısından bibliyometrik analize tabi tutulmaktadır. Bilindiği üzere, bibliyometri genel anlamda belirli bir konuda/alanda geçmişte yapılan yayınların çeşitli kriterlere göre istatistiksel yöntemler ile analiz edilmesine dayanmaktadır. Bu nedenle bibliyometrik analiz o konunun/alanın gelişim seyri hakkında bilgi sağladığı gibi, geleceğe yönelik çıkarımlarda bulunmayı da mümkün hale getirmektedir. Öte yandan, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) üniversite adaylarının tercih yaparken daha bilinçli davranmaları amacıyla hazırlanan bir yazılım programını birkaç yıl önce uygulamaya geçirmiştir. Söz konusu programa Yüksek Öğretim Program Atlası’ndan ulaşılabilmekte ve yükseköğretim girdi-süreç-çıktı göstergeleri başlıkları altında çok çeşitli istatistiksel bilgilere topluca ulaşılabilmektedir. Bu kapsamda, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) ile yerleşen öğrencilerin cinsiyetleri, mezun oldukları liseler, tercih eğilimleri, puan ortalamaları, başarı sıraları gibi konulardaki veriler üzerinden değerlendirme yapılmaktadır. Çalışma, bu yönüyle özellikle turizm rehberliği eğitiminin öncüsü olan bu bölümü tercih etmeyi düşünen öğrenci adayları ve ilgili diğer paydaşlar açısından önemli bir başvuru kaynağıdır.