Destinasyonlar, rakipleri arasından sıyrılabilmek ve dünya turizm gelirlerinden en fazla payı alabilmek için kendi farklılıklarını öne çıkarmak, mevcut zenginliklerini cazip yöntemlerle tanıtarak markalaşan destinasyonlar arasında yer edinmek durumundadır. Ziyaretçiler, seyahat edecekleri destinasyonlara karar verme aşamasından itibaren yörenin kültürünü yansıtan gastronomik zenginliklerin cazibesine kapılmakta ve seyahatleri süresince de çoğunlukla yöresel mutfağa özgü lezzetli ürünleri tatmaktadır.
Bu araştırmanın amacı; Amasya ilinin gastronomik ürünlerini belirlemek ve gastronominin ilin tanıtımı ve markalaşması noktasındaki önemine dikkat çekmektir. Amasya’da faaliyet gösteren turizm işletmeleri sahip ve yöneticileri 9 işletme sahibi ve 20 yönetici olmak üzere toplam 29 kişi araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Nitel araştırma tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla gerçekleştirilen araştırmada görüşmecilere üç adet açık uçlu soru yöneltilmiş, görüşme sonucu elde edilen veriler frekans analizi tekniği ile tablolaştırılarak yorumlanmıştır.
Araştırmanın, tahmin edileceği üzere en önemli bulgusu, Amasya denilince akla ilk gelen ürünün “Elma” olduğudur (%72,4). “Amasya mutfağına ait geleneksel ürün veya yemekler hangileridir?” sorusuna verilen ilk yedi cevabın sıralaması bakla dolması, keşkek, bamya, toyga çorbası, Amasya çöreği, Amasya yağlısı ve sakala çarpan çorba olmuştur. “İşletme menülerinde sizce Amasya mutfağına ait hangi yemeklere yer verilmelidir?” sorusuna verilen cevapların sıralaması da frekansları değişse de aynı olmuştur.
Destinations have to put forward their own differences to become one of the branded destinations by promoting their current wealth through attractive methods in order to stand out from their competitors and to get the highest share of the world tourism revenues. The visitors are attracted by the gastronomic wealth that reflects the culture of the region from the process of deciding on the destinations which they will travel and during the journey they taste delicious product that are mostly local cuisine. The aim of the research is to determine the gastronomic products of Amasya province and to attract attention to the importance of the gastronomy in the promotion and branding of the province. The sample of the study consists of 29 people that including 9 business owners and 20 managers of the tourism businesses in Amasya. In the study which was conducted through semi-structured interwiew one of the qualitative research techniques and three open-ended questions were asked to interviewers and the data obtained from the interview were tabulated with frequency analysis technique. The most important finding of the research is that the “Apple” (72.4%) is the first product that occurs when it was called Amasya. The first seven answers for the question “What are the traditional products or dishes of Amasya cuisine?” are bakla dolmasi, keskek, bamya, toyga soup, Amasya coregi, Amasya yaglisi and sakala carpan soup. The order of the answers are given for the question “Which dishes of Amasya cuisine should be included in the business menus?” has been the same although the frequencies have changed