Özet:
Günümüz dünyasında insanlar, tükettikleri yiyecek ve içecek ürünleri
hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak istemektedirler. Yazılı-görsel basında ve
sosyal medyada yiyecek ve içeceklerle ilgili haber, reklam ve tanıtımların her geçen
gün artması insanların yiyecek-içecek ürünlerine olan bu ilgilerinin en büyük
göstergelerinden biridir. Yiyecek- içecek ürünlerine olan söz konusu bu ilgi yeni bir
turizm türü olan gastronomi turizmini yaratmıştır. İnsanlar bir yerden başka bir yere
oranın meşhur olan lezzetlerini yerinde deneyimlemek için seyahat etmektedirler.
Bu seyahatler ise bölgenin daha fazla ziyaretçi ile tanışmasına neden olmaktadır.
Böylece bölge ekonomisi canlanmakta ve yeni iş kolları oluşmaktadır. Gastronomi
turizmi ile canlanan bölge ekonomisi kendine has yerel yiyecek-içecek ürünleri
korumak, geliştirmek ve tanıtarak hem gelecek nesillere bozulmadan aktarmak hem
de daha fazla kişiye ulaşarak bölgenin ekonomik kalkınmasını sağlamak
istemektedir.
Bir bölgenin sahip olduğu gastronomik öğeler o bölgenin coğrafik yapısına,
tarihine, etnik kimliğine, mutfak kurallarına ve kültürel yapısına göre değişmektedir.
Bu durum taklit edilemeyen, eşsiz ve zamanla toplumsal simge haline gelen bölgesel
mutfak ürünlerinin oluşmasına neden olmaktadır. Nasıl ki bir Fransız peyniri Fransız
Mutfağının karaktestik özelliklerini taşıyorsa Karadeniz Mutfağının da kendine has
eşsiz lezzetleri bulunmaktadır. Bu mutfak ürünlerinin bilinirliği, özgün şeklilerinin
korunması bölgenin mutfak ürünlerinin marka değerinin oluşmasına imkân
sağlayabilir. Ancak bazı mutfak ürünleri her yörede farklı bilinmekte ve farklı
şekillerde yapılmaktadır. Karadeniz mutfak ürünlerini konu alan akademik
çalışmalar dikkate alındığında bu farklılığın en fazla kuymak ve mıhlamada olduğu
görülmektedir. Bu iki ürünün adı birçok çalışmada birbirinin yerine kullanılmakta ve
tarifleri farklı farklı verilmektedir.
Bu çalışma doğu Karadeniz bölgesinin gastronomik bir ürünü olan kuymak
ve mıhlamanın farklılıklarını saptamayı ve bölge halkı tarafından nasıl yapıldığının
tespit edilmesini amaçlamaktadır. Bu amaç kapsamında doğu Karadeniz bölgesinden
kaynak kişilerle yüz yüze görüşmeler yapılarak ve ilgili literatür taraması yapılarak
söz konusu iki mutfak ürününün malzemeleri ve yapılışı hakkında bilgilere
ulaşılacaktır. Kaynak kişilerden alınan bilgiler ile literatürden edinilen bilgiler nitel
araştırma yöntemleri ışığında analiz edilerek çalışmada sunulacaktır. Karadeniz
mutfağının en çok bilinen ancak en fazla karıştırılan ürünlerinin farklılıklarının
belirlenmesiyle, gastronomik unsurlara ilgili tüketicilerin ürünler hakkında daha
sağlıklı bilgi alması sağlanılacaktır. Ayrıca bölgenin tanıtımında en çok kullanılan
bu mutfak ürünleri hakkındaki bilgi karmaşasına son verilecektir