Abstract:
Doğu Karadeniz bölgesi, doğal ve kültürel çekiciliklerinin yanında kendine
özgü mutfak kültürü ve yöresel yiyecek ürünleri ile de Türkiye’nin önemli bir
turistik destinasyon merkezi haline gelmektedir. Buna rağmen turistik çekicilik
unsuru olarak kullanılan yöreye özgü yiyecek ürünlerinin yeterli bir şekilde
kullanılmadığı düşünülmektedir. Yöreye özgü belirli ve sürekli tekrarlanan yöresel
yiyecek ürünlerinin Doğu Karadeniz mutfağının çok dar bir şekilde algılanmasına ve
bu ürünlerin şehirsel dağılımlarının yanlışlığına da yol açtığı bilinmektedir. Bilinen
yöresel ürünlerin yanında çok daha fazla zenginliğe sahip olan bölge ürünlerinin
turistlerin destinasyon bilinirliğini de artıracağı düşünülmektedir. Bu çalışmada
Doğu Karadeniz bölgesine ait ve sıkça tekrarlanan yöresel yiyecek ürünlerinin
yanında diğer yöresel yiyecek ürünlerinin destinasyon bilinirliği üzerindeki rolünün
belirlenmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca bölgeye ait yöresel ürünlerin bilinirliği ve bu
ürünlerin bölge dışında yaşayan insanlar üzerinde bölge destinasyonuna yönelik
algıları belirlenmeye çalışılacaktır. Bu amaçla araştırma Nevşehir’de uygulanacak ve
nitel araştırma yöntemi kullanılacaktır. Araştırmaya katılanlara bölgeye ait yöresel
yiyecek ürünlerinin fotoğrafları gösterilecek ve ürünleri destinasyon açısından
değerlendirmeleri istenecektir. Çalışmada kullanılacak veriler yüz yüze ve yarı
yapılandırılmış anket formu aracılığı ile toplanacak, bilgisayar ortamında nicel
verilere dönüştürülerek analiz edilecektir. Araştırma sonucunda bölgeye ait bilinen
ve bilinmeyen ürünlerin ne olduğu, bölge destinasyonunda hangi ürünlerin daha
fazla bilindiği, bilinen ürünlerin destinasyona yönelik hangi bilgilerle
ilişkilendirildiği, bu bilgilerin destinasyonun özelliklerine sahip olup olmadığı,
turistik destinasyon seçiminde etkili olup olmadığı gibi sonuçların elde edilmesi
planlanmaktadır. Araştırmadan elde edilen verilere göre; tur planlayıcılarına, turizm
işletmelerine, özel ve kamu kuruluşlarına yerel ürünlerin kullanımında destinasyon
bilinirliğinin artırılmasına yönelik öneriler sunulacak ve bölgenin bilinmeyen
yöresel ürünlerinin tanınmasına katkı sağlanacağı düşünülmektedir. Ayrıca bölgede
yer alan ürünlerin şehirsel dağılımın yapılmasının da bölge içerisinde yer alan her
bir destinasyona yönelik algının geliştirilmesine ve özellikle bölgeyi gastronomi
amacıyla ziyaret edecek turistlerin ilgisinin artmasına ve bölge ürünlerinin doğru bir
şekilde bilinmesine ve bölge tanıtımında doğru bir şekilde kullanılmasına katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.