İnsanların yiyeceğe karşı besledikleri psikolojik yaklaşım yiyecekleri tüketip tüketmemelerinde
etkili olmaktadır. Neofobi ve neofili, insanların yemek deneyimi gerçekleştirmelerinde etkili olan
önemli bir unsurdur. Yemek neofobisi veya neofilisi yemek deneyimi esnasında veya öncesinde
oluşabilmektedir. Bu çalışmada Kapadokya bölgesindeki restoranları deneyimleyen misafirlerin
neofobi (gıdaya karşı duyulan korku) ve neofili (gıdaya karşı duyulan heyecan-merak)
düzeylerinin sahip olunan özellikler (cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim düzeyi, gelir düzeyi)
açısından belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda nicel veri toplama yöntemi
kullanılmıştır. Veriler Kapadokya bölgesini ziyaret eden ve restoranlarda yeme deneyimi
yaşayan misafirlerden elde edilmiştir. Ankette “Gıda Neofobisi” ve “Gıda Neofili” ölçeği olmak
üzere toplam 13 ifade kullanılmıştır. Ölçeklerin yanı sıra katılımcıların bireysel özelliklerini ölçen
5 ifade yer almaktadır. Bireylerin neofobi ve neofili düzeylerini belirlemek için bağımsız T-Testi
ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Yapılan analizlerden elde edilen sonuçlarda, Kapadokya
bölgesindeki restoranları deneyimleyen misafirlerin cinsiyet ve medeni durumları ile neofobi ve
neofili arasında anlamlı farklılığın olmadığı, yaş ve gelir seviyeleri ile neofobi ve neofilileri
arasında anlamlı farklılık olduğu, eğitim durumu ile yalnızca neofili arasında anlamlı bir
farklılığın olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The psychological attitudes people (sex, marital status, education, age, monetary income) embed
towards food become effective in terms of whether they consume the food or not. Neophobia and
neophilia are two significant elements with regard to people’s experiences of eating, and they can
be formed during the experience of eating or before that period. In this study, the neophobia and
nephilia levels of the guests experiencing the restaurants in Cappadocia Region were aimed to be
specified in terms of the features they exhibit. With respect to this purpose, quantitative data
method was implemented. The data to be analyzed were collected from the guests in Cappadocia
who experienced eating the food in the restaurants located in this region. In the questionnaire
applied to the participants, 13 expressions comprised of the “Food Neophobia” and “Food
Neophilia” scales took place were used. Besides the scales, there existed 5 expressions that
measured the participants’ individual features. In order to define the neophobia and neophilia
levels of the individuals, independent T-test and ANOVA tests were made use of. As a result of
the outcomes of the analyses carried out, it was found out that the gender and the marital status
of the guests experiencing the Cappadocia Region restaurants and their levels of neophobia and
neophilia were not significantly correlated. However, the results of these anaylses indicated that
the age and income levels of the guests and their neophobia and neophilias exhibited meaningful
differences, also showing the existence of a significant difference between the education status
and solely neophilia