Abstract:
Bu araştırma üniversite öğrencilerinin engellilik konusunda
bilgi ve tutumlarını ölçmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma 2015 yılında yürütülmüş tanımlayıcı tipte bir
araştırmadır. Araştırmanın evrenini, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi
öğrencilerin tamamı oluşturmuştur (n=8845). Araştırmanın örneklemini, %5
hata payı %98 güven aralığında 511 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma
araştırmaya katılmayı Kabul eden 500 öğrenci ile tamamlanmıştır.
Araştırmada veriler, öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri, engelliğe
ilişkin görüşlerini belirleyen anket formu ve Yetersizlikten Etkilenmiş
Kişilere Yönelik Tutum (YEKYT) Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın
istatistiksel analizinde sayı ve yüzde dağılımlarına bakılmış ve ki-kare testi
kullanılmıştır. Üniversiteden gerekli izinler alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %60,8’si 19-21 yaş grubundadır ve %41,8’i
1.sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin annelerinin eğitim düzeylerine
bakıldığında %64,6’sının ilkokul ve altı; babalarının ise %38,2’sinin ilkokul
ve altında olduğu görülmüştür. Annelerinin %78,8’si çalışmazken,
babalarının %79,4’ü çalışmaktadır. Öğrencilerin %58,2’sı engelliliği
yardıma muhtaç kişi olarak tanımlamışlardır. Katılımcıların %6,4’ü
ailesinde engelli birey olduğunu ifade etmiştir. Öğrenciler engellilik
nedenlerini %76,8 akraba evliliği, %43 sağlık konusundaki bilgisizlik, %40
iş kazaları olarak ifade etmişlerdir. Öğrencilerin %77,8’i engellilerin
ayrımcılığa maruz kaldığını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin %62,8’i Engelsiz
Üniversite Biriminin olduğunu bilmediğini ifade etmişlerdir. Öğrencilerin
Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeğinden aldıkları
ortalama puan 51,07’dir. Öğrencilerin eğitim aldıkları okula gore engelli
bireylere yönelik tutum puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark
saptanmıştır (p<0.05).
Sonuç: Araştırma sonucuna göre üniversite öğrencilerinin engelli
bireylere yönelik tutumlarının düşük olduğu engelli bireyleri engelli
olmayanlardan farklı algıladıkları görülmektedir. Öğrencilerinin bu
tutumlarının geliştirilmesi konusunda eğitim ve farkındalık çalışmaları
yapılabilir.