Abstract:
Bir eğitim sürecinin işlerlik kazanması ve eğitimin beklenen amaçlarına ulaşması konusunda kilit role sahip olan öğretim programlarının belirli bir eğitim felsefesine göre geliştirilmesi, program geliştirme süreci açısından bir zarurettir. Çünkü eğitim felsefesi, bu süreçte amaçların/hedeflerin ve toplumun ihtiyaç duyduğu insan modelinin temel niteliklerinin belirlenmesi gibi konularda belirleyici bir rol oynayarak bireyleri niçin eğitiyoruz?2 sorusuna verilecek yanıtın genel taslağını sunmaktadır. Bu bakımdan
her bir ders için geliştirilecek öğretim programının muhakkak bir eğitim felsefesi ışığında hazırlanması gerekmektedir. Bu anlayıştan hareketle bu çalışmada, ortaöğretim felsefe ve estetik dersleri için 2009 yılında geliştirilen öğretim programlarının hangi eğitim felsefelerine göre geliştirildikleri ya da geliştirilmedikleri dört temel eğitim felsefesinin (Daimicilik, Esasicilik, İlerlemecilik, Yeniden Kurmacılık) temel düsturları ve bu eğitim felsefelerinin dayandıkları felsefe akımları baz alınarak incelenmiştir.