Abstract:
Öğrencileri akademik yönden olumsuz bir şekilde etkileyen öğrenme güçlükleri okuma, yazılı anlatım veya matematik alanlarının birinde veya birkaçında görülebilmektedir. Genel olarak özgül öğrenme güçlüğü ile ilgili alan yazında yapılan çalışmalarda, öğrencilerin normal veya normal üzerinde zekâya sahip olması, görme, işitme vb. alanlarda bir sorunu olmaması, uygun bir eğitim alması ve bu şartlara rağmen yukarıda yer alan becerilerin (okuma, yazma, matematik) bir ya da birkaçının kazanılması veya kullanılmasında sorunların görülmesinden bahsedilmektedir. Bu sorunlar erken yıllarda fark edilip, uzmanlar, sınıf öğretmenleri ve ailenin işbirliği ile giderilmezse ilerleyen yıllarda öğrencinin diğer derslerini hatta sosyal yaşamını olumsuz yönde etkileyebilir. Öğrenci ile çalışmaya başlamadan önce, bu konuda yapılan araştırmaların incelenmesi yeni gelişmeler, uygulamalar hakkında öğretmenlerin ve ailelerin bilgi sahibi olmasını sağlar. Bu çalışmanın amacı 2000-2018 yılları arasında özgül öğrenme güçlüğü ile ilgili yazılmış lisansüstü tezleri incelemek ve okuyuculara yapılan çalışmaların genel bir çerçevesini sunmaktır. Bu araştırmada içerik analizi türlerinden betimsel içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Tezlerin belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Verileri sistemli ve düzenli bir şekilde toplamak ve veri kaybını engellemek için bir veri toplama formu oluşturulmuştur. Bu doğrultuda Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) ulusal tez veri tabanında “reading difficulties, reading difficulty, dyscalculia, writing difficulties, writing difficulty, special learning disability, disleksi, disgrafi, diskalkuli, özel öğrenme güçlüğü, özgül öğrenme güçlüğü” kelimeleri ile arama yapılmış ve ulaşılan tezlerden “Eğitim ve Öğretim” konulu olan 39 tanesi çalışma kapsamına alınmıştır. Her bir çalışmanın sırasıyla, yayım yılı, üniversite türü, yayım türü, araştırma yöntemi, veri toplama aracı, analiz yöntemi, amaç ve genel çerçevede bulguları incelenecektir. Araştırmanın geçerlilik ve güvenilirliğinin sağlanması için araştırma verileri iki farklı araştırmacı tarafından toplanacak ve analiz edilecektir. Çalışma sonunda, lisansüstü tezlerin hangi yıllarda yazıldığı, tezlerin üniversitelerin hangi bölüm veya anabilim dalında yazıldığı (özel eğitim, sınıf eğitimi vb.), çalışmalarda hangi yöntemin, veri toplama veya analiz tekniğinin kullanıldığı hakkında okuyuculara bilgi vermesi beklenmektedir. Ayrıca çalışmaların örneklemine ilişkin bilgilere ek olarak amaçları ve kısaca ulaşılan bulgular hakkında da bilgi verilecektir.