Örgütün bir parçası olan örgüt çalışanının, örgütün değerlerine bağlı olması, örgütün
amaçlarını ve hedeflerini kendi amaçları ve hedefleri olarak görmesi örgütün
faaliyetlerinin uzun dönemde devam etmesine ve varlığını sürdürmesine büyük
katkı sağlayacaktır. Bu nedenle tüm örgütler örgütsel bağlılıkları yüksek seviyede
olan çalışanlara sahip olmak isterler. Bu araştırmada çalışanların örgütsel bağlılık
konusunun incelenmesi üç boyutlu örgütsel bağlılık sınıflaması olan duygusal
bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık çerçevesinde ele alınmaya çalışılmıştır.
Örgütsel bağlılığı etkileyen faktörlerin sınıflaması çeşitli başlıklar altında
araştırmacılar tarafından yapılmıştır. Çalışma kapsamında, kişisel özellikler, iş
özellikleri ve iş deneyimleri sınıflaması üzerinden örgütsel bağlılığı etkileyen
faktörler incelenmiştir. Çalışmayla, kişilik özelliklerine göre örgütsel bağlılık
ifadelerine verilen yanıtların farklılıkları incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma
hedef kitlesini Adana il merkezindeki küçük ve orta ölçekli mağaza ve
dükkânlardaki çalışanlar oluşturmuştur. Kitleden örneklem seçimi basit tesadüfî
örnekleme yöntemiyle yapılmıştır. Verilerin derlenmesinde veri toplama yöntemi
olarak yüz yüze anket yöntemi uygulanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilere
dayalı değişkenleri sınıflamada kümeleme analizi ve farklılıkları belirlemede MannWhitney U ile Kruskal-Wallis H testi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre
belirlenen kümelerde kişisel özelliklere göre farklılıklar yorumlanmaya çalışılmıştır.
Employee of the organization who is a part of the organization committed to the
values of the organization and sees the goals and objectives of the organization as
his/her own goals and objectives will make a major contribution to the long-term
and sustained activities of the organization. In this study, the organizational
commitment of the employees is examined within the framework of threedimensional organizational commitment, affective commitment, continuance
commitment and normative commitment. Researchers under various headings made
classifications of factors affecting organizational commitment. Within the scope of
the study, the factors affecting organizational commitment were examined through
personal characteristics, job characteristics and work experiences classification. The
aim of the study was to examine the differences in the responses to the statements of
organizational commitment according to personality traits. The target group of the
research consisted of employees in micro scaled and medium-scaled stores and
shops in Adana city center. Sample selection from the population was made by
simple random sampling method. Face to face questionnaire method was used as
data collection method. Clustering analysis was used to classify variables based on
relationships between variables and Kruskal-Wallis H test with Mann-Whitney U
test was used to determine the differences according to the personal characteristics.
Differences according to personal characteristics were tried to be interpreted in the
clusters determined according to the findings.