Abstract:
Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin okul aidiyet duygularını incelemek amacıyla yapılmış nitel bir çalışmadır. Araştırma Adana il merkezinde, bir devlet üniversitesine bağlı uygulama anaokulunun öğretmenleri ile 2015-2016 eğitim öğretim yılında yürütülmüştür. Çalışma grubunu anaokulunda çalışan yedi okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Öğretmenlerin tamamı kadındır. Araştırma verileri, nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme yoluyla toplanmıştır. Elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre okul öncesi öğretmenleri; okul aidiyet duygusu ile ilgili düşüncelerinden, okula aidiyet duyma gerekçelerinden, yüksek okul aidiyet duygusu göstergelerinden, düşük okul aidiyet duygusu göstergelerinden ve daha iyi bir okul aidiyeti için beklentilerinden bahsetmişlerdir. Okul öncesi öğretmenleri okul aidiyet duygusu ile ilgili düşünce belirtirken daha çok okul aidiyet duygusu ile ilişkili durumlara vurgu yapmışlardır. Öğretmenler okulun fiziksel koşullarının, okul çalışanlarının vb. okul aidiyet duygusu ile bağlantılı olduklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin yüksek okul aidiyeti gerekçelerinde daha çok uzun çalışma sürelerinin etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin yüksek okul aidiyeti göstergelerinde öne çıkan özellik çocukların dönütleri, çocukları sevme gibi çocuklarla ilişkili olan boyutta kendini göstermektedir. Öğretmenlerin düşük okul aidiyeti göstergelerinde ise belirleyici faktörün okul çalışanları olduğu ortaya çıkmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin daha iyi bir okul aidiyeti için; kendini geliştirme faaliyetleri, iş güvencesinin sağlanması, yönetimsel değişiklikler ve okulda/sınıfta kendilerinden iz görme gibi unsurların olduğu görülmektedir.