Abstract:
Amaç. Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi anaokullarında görev yapan psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin mesleki ve kişisel deneyimlerinin; veli, okul çalışanları ve öğrenci ile etkileşimi açısından incelenmesidir.
Bu amaç çerçevesinde;
Psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin mesleki deneyimleri nasıldır?
1.a) Psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin okul çalışanları ile mesleki deneyimleri nasıldır?
1.b) Psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin veliler ile mesleki deneyimleri nasıldır?
1.c) Psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin öğrenciler ile mesleki deneyimleri nasıldır?
Psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin kişisel deneyimleri nasıldır?
2.a) Psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin okul çalışanları ile kişisel deneyimleri nasıldır?
2.b) Psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin veliler ile kişisel deneyimleri nasıldır?
2.c) Psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin öğrenciler ile kişisel deneyimleri nasıldır?
Psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin okul çalışanı ve velilerden beklentileri belerdir
Sorularına yanıt aranmıştır
Gereç/Yöntem.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi anaokullarında görev yapan psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin mesleki ve kişisel deneyimlerinin; veli, okul çalışanları ve öğrenci ile etkileşimi açısından incelenmesini amaçlayan bu araştırmanın çalışma grubunu Adana ilinin merkez ilçelerinde (Seyhan, Çukurova, Yüreğir, Sarıçam) görev yapan 10 kadın ve 8 erkek olmak üzere toplam 18 psikolojik danışma ve rehberlik öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubuna Adana ili merkez ilçelerinde görev yapan psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin hepsi dahil olmuştur.
Çalışmanın verileri 5 Eylül - 14 Eylül 2013 tarihleri arasında, katılımcılarla yüz yüze görüşülerek araştırmacı tarafından toplanmıştır. Veriler çalışma grubundaki öğretmenlerden yarı yapılandırılmış görüşme sorularıyla elde edilmiştir. Görüşmeler öğretmenlerin çalıştıkları okullarda kendi ofislerinde gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmeler ortalama 30 dakika sürmüştür. Görüşmeler yazı ile kayıt altına alınmıştır. Elde edilen kayıtlar araştırmacı tarafından bilgisayara aktarılmıştır. Bilgisayara aktarılan ham veriler nitel araştırma veri analiz yöntemlerinden içerik analizi tekniği ile araştırmacı tarafından yapılmıştır. Daha sonra ortaya çıkan kodlar başka bir öğretim elemanınca incelenmiş ve ortak tema oluşturulmuştur.Çalışmanın analiz süreci devam etmektedir.
Bulgular. Bulgular araştırma soruları kapsamında üç bölüm olarak sunulacaktır. Bunlar Psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin mesleki deneyimleri, psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin kişisel deneyimleri ve psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenlerinin veliler ile okul çalışanlarından beklentileri şeklindedir.
Öğretmenlerinin bazıları anaokulunda çalışmaya başladıktan sonra mesleki ve kişisel olarak belirsizlik yaşadıklarını belirtmişlerdir.Öğretmenler bu belirsizlikten kurtulmak için çeşitli çözüm yolları arayışına girmişlerdir. Aynı zamanda öğretmenler anaokulunda kabul edilip edilmeme duygusu yaşamışlardır. İş yükü olarak burada daha yoğun çalışıldığını belirtenler olmuştur. Öğretmenlerin bazıları hangi amaçla okulda bulunduklarına ilişkin belirsizlik olduğunu ifade etmişlerdir.Öğretmenlerin bazıları kendilerini okula ait hissederken bazıları okula ait hissetmemektedirler. Bazı öğretmenler diğer öğretmenlerle işbirliği içinde uyumlu bir şekilde çalıştıklarını belirtirken bazı öğretmenler de okul öncesi öğretmenleri ile çatışma yaşadıklarını belirtmişlerdir. Okul yöneticilerinin rehberlik ve psikolojik danışma öğretmenine karşı tutumlarının önemli olduğu belirtilmiştir. Bazı öğretmenler velilerin yeterince ilgi göstermediğini ifade etmişlerdir. Bazı öğretmenler de buranın daha rahat olduğunu ve çalışma gruplarının sorunsuz olduğunu ifade etmişlerdir.Çocuklarla çalışmak için yeniden yapılanma süreci yaşayanlar olmuştur. Bazı öğretmenler değişik kaynak arayışına gitmişlerdir. Belli
Özet Kitap X. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi / 27 - 30 Nisan 2018 Nevşehir
142
bir programın olmamasından dolayı ne yapılacağını bilmeyen öğretmenler bulunmaktadır. Öğretmenlerin okul çalışanı ve velilerden bazı beklentileri de olmuştur.
Sonuç: Öğretmenlerin deneyimlerine ve kişisel özelliklerine göre anaokulunda çalışma süreci farklılık göstermektedir. Okul yöneticilerinin, okul öncesi öğretmenlerinin ve velilerin gerekli ilgiyi göstermeleri halinde rehber öğretenlerin daha uyumlu ve verimli bir şekilde çalışma ortamına kavuşacakları sonucuna varılabilir. Psikolojik danışma ve rehber öğretmenlerin okul aidiyetlerinin sağlanması durumunda verimli ve uyumlu bir çalışma ortamının olacağı sonucuna varılabilir.