Dışarıda yemenin yaygınlaştığı ve sağlık sorunlarının arttığı günümüzde sağlıklı yeme içme talebi, sağlık bilincinin bir türevi haline gelmektedir. Bu çerçevede; restoran müşterilerinin sağlık bilincinin sağlıklı yeme davranışına etkisini ortaya koymak üzere bir araştırma yapılmıştır. Tanımlayıcı türde tasarlanan araştırmada veriler, literatürden yararlanılarak geliştirilen bir anket ile toplanmıştır. Evreni, tüm tüketiciler oluşturmakla birlikte; çalışma evreni, Kayseri’de ayda en az bir kez dışarıda yemek yeme alışkanlığında olan, 20-64 yaş aralığındaki bireyler olarak tanımlanmıştır. Anket, kota örneklemesi esasına göre 01 Kasım 2016 ile 31 Ocak 2017 tarihleri arasında, anketörler aracılığıyla yüz yüze uygulanmıştır. Geçerli kabul edilen 551 anketin verileri, tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra, faktör ve regresyon analizine tabi tutulmuştur. Sağlık bilinci, pozitif ve negatif sağlık bilinci şeklinde iki boyutlu bir yapı sergilerken, sağlıklı yeme davranışı tek boyutlu bir yapıdır. Pozitif sağlık bilincinin sağlıklı yeme davranışını olumlu olarak, negatif sağlık bilincine kıyasla daha fazla etkilediği ortaya çıkmıştır. Araştırma, sağlık bilinicinin ailede verilmeye başlanması, bunun eğitim yıllarında pekiştirilmesi ve medyanın etkileyici gücünden yararlanılması önerisi ile son bulmaktadır.
Nowadays, when eating out has become widespread and health problems are increasing, healthy eating demands have transformed into a derivative of health consciousness. Thus, a research was conducted with a view to reveal the impact of restaurant customers’ health consciousness on healthy eating habits. In the study, which was designed in the form of a descriptive research, the data were collected by means of a questionnaire developed following literature review. While all consumers constituted the population, the target population of the study consisted of individuals between the ages of 20-64, living in Kayseri and with the habit of eating out at least once a month. Pollsters implemented the questionnaire face-to-face on the basis of quota sampling between the dates of 01 October, 2016 and 21 January, 2017. Subsequently, the data acquired from valid 551 questionnaires were analysed through factor and regression analysis as well as descriptive statistics. While health consciousness presented a two-dimensional structure, i.e. positive and negative health consciousness, healthy eating behaviours revealed a one-dimensional structure. It was also find out that positive health consciousness influenced healthy eating habits more positively than negative health consciousness. The research concluded with the recommendation that health consciousness education should start in the family, be reinforced during the years of study, and finally the influential and impressive power of media should be utilised.