Bu araştırmada, sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav (LGS) hakkında fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi desenlerinden tarama kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Malatya ilinde görev yapan 121 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde uygun örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Liselere Geçiş Sınavına Yönelik Görüşler Anketi kullanılmıştır. Anket, “MEB’e göre sistemin getirdiği yenilikler”, “öğretmen tarafından algılanan yenilikler”, “öğrencilere etkileri”, “sorularının niteliği”, “fen bilimleri ders programı ile ilişkisi” ve “öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal özelliklerini yansıtması” alt boyutlarından oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Ayrıca kadın ve erkek öğretmenlerin puanlarının karşılaştırılmasında parametrik bir test olan bağımsız örneklemler t testi, fen bilimleri öğretmenlerinin anketten aldıkları puanların hizmet süresi değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yürütülmüştür. Elde edilen bulgular incelendiğinde, katılımcıların her bir alt boyutta yer alan maddelere genel olarak orta düzeyde katıldıkları tespit edilmiştir. Bununla birlikte kadın ve erkek katılımcıların puanları arasında; “öğretmen tarafından algılanan yenilikler” boyutunda kadın katılımcılar lehine, “soruların niteliği” ve “fen bilimleri ders program ile ilişkisi” boyutlarında ise erkek katılımcılar lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Katılımcıların görüşleri neticesinde öğretmenlerin derslerini yapılandırmacı yaklaşıma göre planlamaları, derslerinde öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini, eleştirel ve analitik düşünme becerileri gibi becerileri geliştirecek etkinliklere yer vermeleri önerilmektedir.
In this study, it is aimed to examine the opinions of science teachers about the central examination (LGS) conducted to select students for secondary schools which will accept students by examination. Survey design of quantitative research method was used. The sample of the study consists of 121 science teachers working in Malatya. Convenience sampling method was preferred in determining the sample. As a data collection tool, the Opinions Survey for High School Transition Exam was used. The questionnaire consists of sub-dimensions of “innovations brought by the system according to MoNE”, “innovations perceived by teachers”, “effects on students”, “quality of questions”, “relationship with science curriculum” and “reflecting students' cognitive and affective characteristics”. Descriptive statistics were used to analyze the data. In addition, independent samples t test and one-way analysis of variance (ANOVA) were conducted to determine whether the scores of science teachers from the questionnaire differed according to the service year variables. When the findings were examined, it was determined that the participants generally participated in the items in each sub-dimension at a moderate level. However, among the scores of male and female participants; there was a significant difference in one sub-dimension in favor of female participants and in two dimensions in favor of male participants. As a result of the opinions of the participants, it is recommended that teachers plan their courses according to the constructivist approach, and include activities that will develop the students' scientific process skills, critical and analytical thinking skills.