Kurumsallaşma, esasen şirketlerin kurallara, proseslere, standartlara sahip olması, küresel değişimleri hızlı takip etmesi, çevresel gelişmeler doğrultusunda yapısını ve işlevlerini geliştirmesi ve rakiplerinden ayırt edici bir kurumsal kimlik inşa etmesidir. Kurumsallaşan örgütler; iş ve işleyişlerle ilgili nesnel kuralları yazılı hale getirerek, profesyonel bir bakış açısı oluşturarak, yetki devrini esas alarak, esnek bir örgüt yapısı oluşturarak, çalışanların kararlara katılımını sağlayarak, etkin bir iletişim sistemi geliştirerek firma performansının artmasını sağlayabilir. Bu çalışmanın amacı, yeni TTK'nın öngördüğü kurumsal hayat ışığında kurumsallaşmanın firma performansı üzerindeki etkisini analiz etmektir. Araştırmanın örneklemini Konya ilindeki 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde çalışan 204 orta ve üst kademe yönetici oluşturmaktadır. Regresyon analizi sonuçlarına göre; kurumsallaşmanın firma performansı üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Kurumsallaşmanın alt boyutlarından profesyonelliğin finansal performans üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkisi olduğu, ancak kurumsallaşmanın tutarlılık ve şeffaflık boyutlarının finansal performans üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı ortaya konulmuştur. Öte yandan, kurumsallaşmanın profesyonellik ve şeffaflık boyutlarının finansal olmayan performans üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu, tutarlılık boyutunun ise finansal olmayan performans üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı saptanmıştır.
Institutionalization is essentially the fact that companies have rules, processes, standards, follow the global changes in the market rapidly, improve their structure and functions in accordance with environmental changes and build a distinctive corporate identity. Institutionalized organizations can improve firm performance by implementing written objective business rules, creating a professional business perspective, taking the delegation of authority as a basis, establishing a flexible organizational structure, enabling employees to participate in the managerial decisions, and developing an effective communication system. The aim of this study is to analyze the impact of institutionalization on firm performance in the light of the corporate life envisaged by the new Turkish Commercial Code (TCC). The sample of the study consists of 204 middle and upper level managers working in 4 and 5 starhotels in Konya. According to the results of regression analysis; institutionalization has a positive and significant effect on firm performance. It has been shown that professionalism, one of the sub-dimensions of institutionalization, has a positive and significant effect on financial performance, but consistency and transparency dimensions of institutionalization do not have a significant effect on financial performance. On the other hand, it was found that professionalism and transparency dimensions of institutionalization had a positive and significant effect on non-financial performance, whereas consistency dimension did not have a significant effect on non-financial performance.