Üstün yetenek belirli ölçümler yaparak konunun uzmanlarının görüşlerine göre belirlenen bir süreç olup, akranlarına göre gelişim alanında ileri olan bireyi ifade eden bir kavramdır. Üstün yetenekli çocukların seçim kriteri aşamasını geçenler Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) eğitim görmektedir. BİLSEM olarak adlandırılan bu kurumlar okul dışı destek eğitimi özelliği taşıyıp proje temelli eğitimin verildiği yerlerdir. Üstün yetenekli çocuklar yenilikler, farklı ve sıra dışı gelişmelere karşı ilgi duyan ve merak duyguları üst düzeyde olan bireylerdir. Bu noktada günümüzün alışkanlıkları göz önünde bulundurulduğunda üstün yetenekliler eğitiminde teknoloji kullanımı günümüzün bir gerçeği haline gelmiştir. Teknolojide meydana gelen değişimler eğitim ortamlarının da gelişmesinde etkili olmaktadır. Eğitim ortamları ile bütünleştirilen teknolojilerden biri de dijital gerçeklik teknolojileridir. Bu araştırma 2010 yılından sonra popülerleşmeye başlayan Dijital gerçeklik teknolojileri olan artırılmış gerçeklik, Sanal gerçeklik ve Karma gerçeklik kavramının Bilim Sanat Merkezlerinde kullanımına yönelik öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesi amacı ile gerçekleştirilmiştir. Bilim sanat merkezlerinde üstün yetenekli öğrencilere eğitim veren öğretmenlerin teknolojiye olan yatkınlıkları ve öğretim ortamlarında kullandıkları yenilikçi teknolojilerin belirlenmesi, üstün yetenekli öğrencilere eğitim veren öğretmenlerin yeterlilikleri açısından önem taşımaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni temel alınarak tasarlanan araştırmada öğretmenlerin Dijital gerçeklik kavramlarına yönelik algıları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma verileri yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Yapılan görüşmelerin içerik analizleri yapılarak araştırma bulguları elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar da öğretmenlerin artırılmış gerçeklik teknolojisi ve sanal gerçeklik teknolojisi hakkında genel bir bilgiye sahibi olduğu fakat büyük bir kısmının karma gerçeklik teknolojisi konusunda kavramsal sorunlar yaşadıkları görülmüştür. Ayrıca artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik uygulamalarının BİLSEM uygulanmasının olumlu yönde etki yaratacağı düşünülmesine karşın; sanal gerçekliğin artırılmış gerçeklik ile aynı derecede etkiye sahip olamayacağı konusunda görüş bildirmektedir.
Giftedness is a concept used to describe individuals who are identified by subject matter experts to be intellectually and developmentally superior to peers. Those who fulfil the qualification criteria for gifted children are educated in Science and Arts Education Centres (BILSEM) affiliated to the Ministry of National Education. These institutions called BILSEM are additional practice schools which give project-based education. Gifted children are interested in innovations and different and unusual developments and have a high level of curiosity. Considering today’s habits, the use of technology in the training of gifted students has become a must. Changes in technology have knock-on effects on the advancement of educational environments. Digital reality is one of the technologies integrated with educational environments. This research aimed to explore teachers’ views on the use of augmented reality, virtual reality and mixed reality, which are digital reality technologies that have been popular since 2010, in science and art education centres. The importance of this study is that it identifies the technology disposition of teachers who teach gifted learners in science and art education centres and innovative technologies that they use in teaching environments. The research used a phenomenological research design, which is a qualitative research approach. The data were collected through structured interviews. The interview data were analysed through content analysis. The analysis results showed that the teachers were informed of augmented and virtual reality technologies, while the majority were uninformed about mixed reality. Additionally, the teachers held the view that the use of augmented and virtual reality applications in science and art education centres has positive effects, while virtual reality is not as effective as augmented reality. The findings were discussed in detail in the findings section.