Bu araştırmada yedinci sınıf öğrencilerinin, (i) cinsiyete göre cebirsel düşünme düzeylerini,
(ii) cebir öğrenme alanındaki pozitif ve negatif beceri eksikliklerini incelemek amaçlanmıştır. Tarama
modelinin benimsendiği çalışma, yedinci sınıf düzeyinde toplam 185 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri
toplama aracı olarak; literatürde yer alan çalışmalar, ortaokul matematik ders kitapları ile öğretim
programında yer verilen ilgili kazanımlar göz önüne alınarak hazırlanan 10 soruluk “Cebirsel Düşünme
Düzeyi Belirleme Aracı (CDDBA)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiksel tekniklerinden
yararlanılmıştır. Betimsel analiz sonuçlarına göre, öğrencilerin cebir öğrenme alanı ile ilgili doğru cevap
oranlarının ilk aşamadan son aşamaya gidildikçe belirgin şekilde azaldığı belirlenmiştir. Öğrencilerin
pozitif beceri eksiklikleri iki aşamada %27, üç aşamada %13 iken negatif beceri eksiklikleri iki aşamada
%49, üç aşamada %19 olarak bulunmuştur. Diğer yandan öğrencilerin cebirsel düşünme düzeylerinin
genel ortalaması 15.09, her bir soruya göre erkek öğrencilerin ortalaması 1.32, kız öğrencilerin 1.70
olarak hesaplanmıştır. Öğrencilerin cebirde yaşadıkları güçlüklerin temel nedenlerini belirlemeye yönelik
öğretim programı dâhilinde boylamsal çalışmalara ağırlık verilmesi öneri olarak sunulmuştur.
In this study, the purpose is to examine (i) the algebraic thinking levels of seventh
grade students according to gender; and (ii) the positive and negative skill deficiency of them in learning
algebra. The literature review method was used in the study, which was conducted with 185 students at
seventh grade. The data collection tool, the studies in the literature were used, and the “Algebraic
Thinking Level Determination Tool (ATLDT)”, which was prepared by considering the acquisitions given
in secondary school mathematics course books and in the curriculum. The scale consisted of 10
questions. The descriptive statistical techniques were made use of in the analysis of the data. According
to the descriptive analysis results, it was determined that the true answer rates of the students on
algebraic learning field decreased at an obvious manner from the first stage towards the last stage. The
positive skill deficiencies of the students were at 27% in the second stage; 13% in the third stage; and
negative skill deficiencies of them were at 49% in the second stage; and 19% in the third stage. On the
other hand, the general average of the students in algebraic thinking level was 15.09; the average of
male students according to each question was 1.32; and that of the female students was determined as
1.70. It was recommended in the study to conduct longitudinal studies within the curriculum intended
to determine the basic reasons of the difficulties experienced in algebra by students.