Özet:
Bu araştırmada yedinci sınıf öğrencilerinin, i) matematiğe yönelik akılcı
olmayan inanç düzeyini belirlemek, ii) neden bulma, kusursuzluk, şartlanma
ve kabul görmeye yönelik inanç eğilimlerini cinsiyet ve matematik başarısı
değişkenlerini dikkate alarak incelemek amaçlanmıştır. Araştırma, İzmir şehir
merkezindeki bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 206 (102’si kız, 104’ü
erkek) yedinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrencilerin matematiğe
yönelik akılcı olmayan inanç eğilimlerini belirlemek için matematiğe yönelik
akılcı olmayan inançlar ölçeği, matematik başarılarını belirlemek için dönem
sonu matematik ders notları kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel
istatistiksel tekniklerinin yanı sıra t-testi, MANOVA ve ANOVA testleri
kullanılmıştır. Betimsel analiz sonuçlarına göre, en yüksek ortalama değer
kusursuzluk boyutunda iken en düşük ortalama değer kabul görme boyutunda olmuştur. Öğrencilerin matematiğe yönelik akılcı olmayan
inançları kusursuzluk, şartlanma ve kabul görme eğilimlerinde orta düzeyin
üstünde iken neden bulma eğiliminde ise orta düzeyde yer almaktadır.
Cinsiyet değişkenine göre, kız öğrencilerin neden bulma ile şartlanma puan
ortalamalarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Diğer yandan matematik
başarısı yüksek düzeyde bulunan öğrencilerin neden bulma ile şartlanma
eğilim puanlarının, düşük ve orta düzeyde bulunan öğrencilere göre daha az
olduğu belirlenmiştir. Matematik öğretim sürecinin başında matematiğe
yönelik akılcı olmayan inanç değeri yüksek öğrenciler tespit edilerek, bu
öğrencilerin matematikle ilgili başarı durumlarını engelleyebilecek
zorlukların ortadan kaldırılması öneri olarak sunulmuştur.