Bu çalışmada aktif öğrenmenin yabancı dil olarak Türkçe 4. Sınıf düzeyinde üretici becerilerin (konuşma ve yazma) geliştirilmesine etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Türkiye'de Geçici Eğitim Merkezlerinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen ilkokul 4. sınıf düzeyindeki Suriyeli kız öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem ise Ankara ili Altındağ ilçesi Fatih Sultan Mehmet Geçici Eğitim Merkezindeki ilkokul 4. sınıf düzeyinde eğitim gören (N:34) Suriyeli kız öğrencilerdir. Bu deneysel araştırmada karşılaştırma gruplu ön test-son test modeli kullanılmıştır. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretilmesinde aktif öğrenme yaklaşımının beceri gelişimine ve öğrenci başarısına etkisini ölçebilmek için bir Türkçe başarı sınavı geliştirilmiştir. Deney sürecinde 12 hafta boyunca aynı müfredat dâhilinde deney grubuna aktif öğrenme yaklaşımına göre ders modülleri uygulanırken, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Gruplar arasında Türkçe düzeyi, yaş ve Türkiye'de bulunma süreleri arasında fark olup olmadığını tespit etmek için ön testi gerçekleştirilen Türkçe başarı sınavının (konuşma-yazma) sonuçları ve kurumsal başarı notları, yaşları ile Türkiye'de bulunma süreleri ilişkisiz (bağımsız) t-testi ile analiz edilmiş ve hiçbirinde anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Böylece grupların deneysel işlem için uygun kriterleri sağladıkları sonucuna varılmıştır. Aktif öğrenme ile geleneksel öğretimin uygulandığı deney ve kontrol gruplarının konuşma ve yazma becerileri gelişimi açısından ön-test ve son-test başarı puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını saptamak amacıyla her iki beceri ile ilgili ayrı olarak karışık ölçümler için iki faktörlü ANOVA analizi yapılmıştır. Bulgulara göre geleneksel yaklaşım ile derslere devam eden kontrol grubunun deney öncesi konuşma becerisi ortalama puanı x̄:2.64 iken deney sonrası x̄:5.35 olmuştur. Aktif öğrenme yaklaşımı ile derslere devam eden deney grubu deney öncesinde konuşma becerisi ortalama puanı x̄:3.10 iken deney sonrasında x̄:7.00 olarak saptanmıştır ve konuşma becerisinin gelişimi ve başarısı üzerindeki etki düzeyi deney grubu lehine anlamlıdır [F(1-32) = 4.275; p<.05]. Kontrol grubunun deney öncesi yazma becerisi ortalama puanı x̄:3.14 iken deney sonrası x̄:5.71 olmuştur. Aktif öğrenme yaklaşımı ile derslere devam eden deney grubu deney öncesinde yazma becerisi ortalama puanı x̄:4.10 iken deney sonrasında x̄:10.75 olarak saptanmıştır. Analiz sonuçlarına göre yazma becerisinin gelişimi ve başarısı üzerindeki etki düzeyi de deney grubu lehine anlamlıdır [F(1-32) = 29.229; p<.05]. Sonuç olarak aktif öğrenme yaklaşımına göre yapılandırılmış yabancı dil olarak Türkçe 4. sınıf düzeyi derslerinin üretici beceriler olan konuşma ve yazmanın geliştirilmesinde ve öğrenci başarısında etkili olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Aktif öğrenme, üretici beceriler, konuşma, yazma, Suriyeli öğrenciler, Yabancılara Türkçe, GEM.
In this study, the effect of active learning on the development of productive skills
(speaking and writing) in Turkish as a foreign language was investigated. The
universe of study is consisted of academic year 2016-2017, at the elementary school
Temporary Learning Centers in learning Turkish as a foreign language in Turkey
constitutes with Syrian female students in the 4th grade level. The sample is (N: 34)
Syrian female students who are studying at the 4th grade level at primary school in
Fatih Sultan Mehmet Temporary Training Center in Altındağ district of Ankara
province. In this experimental study, a pre-test, post-test model with a comparison
group method was employed. In the teaching of Turkish as a foreign language, a
Turkish achievement test has been developed to measure the impact of the active
learning approach on skill development and student achievement. In the experimental
period, the module was applied to the experimental group according to the active
learning approach within the same curriculum for 12 weeks. On the other hand, the
traditional teaching method was applied to the control group. The results of the
Turkish success test (speech-writing) and the institutional success notes, which were
pre-tested to determine whether there was a difference between the age and duration
of the groups, were analyzed with the non-correlated t-test and no significant
difference was found between the ages and duration of the groups. Thus, it was
concluded that the groups provided the appropriate criteria for experimental
processing. In order to determine whether there is a significant difference between
pre-test and post-test achievement scores in terms of the development of speech and
writing skills of the experiment and control groups in which active learning and
xi
traditional teaching are practiced, two-factor ANOVA analysis was performed for
mixed measurements for both skills separately. According to findings, the average
score of pre-experimental speaking skill of the control group who attended the
lectures with the traditional approach was x̄:2.64 while x̄: 5.35 after the experiment.
At the beginning of the experiment, the average score of the speaking skill was
x̄:3.10 and the score after the experiment was x̄: 7.00, and the effect on the
development and success of the speaking skill was significant for the experimental
group [F(1-32) = 4.275; p<.05]. The average score of the control group's pre-test
writing skill was x̄: 3.14, while the post test was x̄: 5.71. At the beginning of the
experiment, the average score of the writing skill was x̄: 4.10 and x̄: 10.75 after the
experiment. According to the results of the analysis, the level of effect on the
development and success of the writing skill is also significant for the experimental
group [F(1-32) = 29.229; p<.05]. As a result, it was determined that Turkish 4th grade
level language as a foreign language structured according to the active learning
approach is effective in the development of speaking and writing of productive skills
and student success.