Üniversitelerdeki Türk dili dersi ve Türkçe konusundaki tutumlar

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Karataş, Mustafa
dc.date.accessioned 2021-07-07T08:59:26Z
dc.date.available 2021-07-07T08:59:26Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation KARATAŞ, Mustafa (2013a). Üniversitelerdeki Türk Dili Dersi ve Türkçe Konusundaki Tutumlar, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/1, s.1881-1898 tr_TR
dc.identifier.uri https://turkishstudies.net/DergiTamDetay.aspx?ID=4297
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/3653
dc.description.abstract Her insan dünyaya geldiğinde dil yetisine sahiptir ve bu dil yetisiyle ana dilini edinir. Çevresindeki dünyayı algılamaya başladığı andan itibaren başta annesi olmak üzere çevresinden ana dilini öğrenmeye başlar. Bu öğrenme gerek okulda gerekse okul dışında hayat boyu devam eder. Türk eğitim sisteminde, ana dili olarak Türkçenin eğitimi ilköğretimin birinci kademesinde başlayıp üniversite eğitimi sürecine kadar devam etmektedir. Bu sürecin son basamağı olan üniversitelerde Türkçe eğitimi, Türk dili ve edebiyatı bölümleri dışındaki tüm bölümlerde ortak zorunlu “Türk Dili” adıyla verilmektedir. Bu dersin üniversitelerde okutulmaya başlamasından bugüne kadar dersin önemi veya gerekliliği daima tartışılmıştır. Son dönemlerde ise artık dersin kaldırılması planlanmaktadır. Üniversitelerde okutulan ortak zorunlu “Türk Dili” dersinin uygulanmasında önemli sorunlar yaşanmaktadır. Bu dersle ilgili; dersin adı, okutmanlık mesleğinin özlük hakları, fizikî şartların yetersizliği, bürokratik sıkıntılar, müfredat, eğitim ve öğretim malzemesi ve öğrenciden kaynaklanan birçok sorun bulunmaktadır. Ancak bu dersle ilgili temel sorun, “Türkçe ana dili bilinci”nin çocuklara kazandırılamamış olmasıdır. Bu bilinçten yoksun bırakılan Türk gençleri, ana dilleri olan Türkçe konusunda “olumsuz tutum” sahibi olmaktadırlar. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin Türkçe ile ilgili tutumlarını ölçmek amacıyla birinci sınıf öğrencilerine uygulanan sormaca (anket) ile bu öğrencilerin ana dillerine karşı olan tutumları tespit edilmiş ve Türklük biliminde genel kabul görmüş doğrular dışındaki bilgiler “olumsuz tutum” olarak değerlendirilmiştir. Bu “ana dili tutum ölçeği” aracılığıyla “Türkçe, Türk dili” eğitiminin nasıl olması gerektiği belirtilmiştir. tr_TR
dc.description.abstract Everyone has linguistic competence as soon as the birth and with this competence he gets his mother tongue. Since he perceives the world, he goes ahead learning his native language first from his mother and the environs. The learning process goes on both at school and life long other than school. In Turkish education system, Turkish language education as a native language starts at primary education and continues until university process. Turkish language is taught in the name of compulsory ‘Turkish Language’ at all departments except Turkish Language and Literature Departments. The importance and the necessity of the lesson have always been contentious question. Latterly, the elimination of the lesson has been planned. There are considerable problems in Turkish language lessons taught in the universities. There are many problems in this lesson such as the name of the lesson, employee rights of lecturers, the inadequacy of physical capacity, bureaucratic annoyence, curriculum, education materials and the problems on account of the students. However, the main problem of this lesson is the students’ ‘lack of conciousness of their native language’. Deprived of this conciousness, Turkish youth has a ‘negative attitude’ on their mother tongue, Turkish language. In this study, with the aim of evaluating the university students’ attitudes, students’ attitudes are ascertained. The survey was applied to the first class students and the information except the accuracy found acceptance in Turkish science is assessed as ‘negative attitude’. Throught the ‘Native Language Attitude Scale’ how Turkish language education should be is specified. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Türkçe tr_TR
dc.subject Ana dili tr_TR
dc.subject Ana dili öğretimi tr_TR
dc.subject Ana dili tutum ölçeği tr_TR
dc.subject Turkish tr_TR
dc.subject Native language tr_TR
dc.subject Native language education tr_TR
dc.subject Native language attitude scale tr_TR
dc.title Üniversitelerdeki Türk dili dersi ve Türkçe konusundaki tutumlar tr_TR
dc.title.alternative Turkish language classes at universities and attitude on turkish language tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/fen-edebiyat fakültesi/çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatları bölümü/güney-batı Türk lehçeleri ve edebiyatları anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 52138 tr_TR
dc.identifier.volume 8 tr_TR
dc.identifier.issue 1 tr_TR
dc.identifier.startpage 1881 tr_TR
dc.identifier.endpage 1898 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster