The term of difference is means to accept one of the different ideas. Although it evakes of negative meanings, as regards to juridical
cases, it is regarded as a positive fact on behalf of the theari es that lead
to differences. On the other hand, all technical differences carınot be
regarded as the same because they have argumentations that overrole
each other. This article explains that some differences are not in opposition to
one another, but they create a diversity. This is undertaken from the
difference which has two kinds; diversity and oppositeness. According
to this, the field of difference of diversity is as follows: the different
applications of islaınic schools that depend on authentic tradition, the
literal argumentations that scholars of the islaınic law methodology
mak:e between them, the exegesis differences that has same meaning
and the reading points that appear at the reading of Qur'an. At the
points mentioned above, although all supporters of a point may accept
that they are right and trutlıful, they cannot reject the righteousness or
trutlıfulness of others.
"Farklı görüşlerden birisini benimseme" manası ~ıyan ihtilaf
terimi, ilk duyulduğunda olumsuz anlamlar çağnştırsa da, içtihat söz
konusu olduğunda, bu ihtilaflara kaynaklık eden teoriler adına olumlu
sayılabilecek bir olgudur. Diğer taraftan bilimsel ihtilafların hepsini,
birbirini nakzeden tartışmalar olduğu yargısıyla aynı kefeye koymaroiık gerekir.
Bu makale, ihtilafın "Tenevvü" ve "Tezat" şeklinde yapılan ikili
tasnif'inden yola çıkarak, bir kısım görüş ayrılıklarının zıtlık/çelişki
olmayıp, çeşitlilik kabilinden varsayıldığını ortaya koymaktadır. Buna
göre Tenevvü İhtilafının alanlarını şöyle sıralayabiliriz: Mezheplerin
sahih sünnete dayanan farklı uygulamaları, fıkıh usulcülerinin kendi
aralarında yaptıkları lafzi (sözde) münakaşalar, aynı anlama gelen
tefsir farklılıkları ve Kur'an-ı Kerim'in tilavetinde ortaya çıkan kıraat
vecilıleri. Bu sayğığımız hususlarda bütün taraflar kendisini hak/musib
kabul etmekle birlikte başkalarını ret ve inkar yoluna gidemezler