Bu araştırmanın amacı; matematik öğretiminde somut öğretim materyali kullanımına yönelik
matematik öğretmenlerinin görüşlerini alarak öğretmenlerin hangi somut öğretim materyallerini
kullandıklarını, somut öğretim materyali kullanımının öğrenciler açısından avantaj ve dezavantaj larını, kullanımı esnasında yaşanan zorlukları, kullanımını engelleyen faktörleri ve nedenlerini
tespit etmekle birlikte öğretmenlerin somut öğretim materyali kullanmaya ve tasarlamaya ilişkin
öz-yeterlik algılarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma Nitel araştırma desenlerinden
durum çalışması ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, on bir açık uçlu sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile 100 ortaokul ve 100 lise matematik öğretmeninden gönüllülük
esasına dayanarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın sonucunda, katılımcıların büyük çoğunluğunun matematik öğretimde somut öğre tim materyali kullanımının gerekli olduğunu düşündükleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin somut
öğretim materyali kullanımının soyut kavramları somutlaştırdığı, kavramları keşfettirdiği, kalıcı
öğrenme sağladığı ve öğrenmeyi kolaylaştırdığı görüşünde oldukları görülmüştür. Bununla birlikte
öğretmenlerin somut öğretim materyali kullanırken zaman kaybı, sınıf yönetiminin sağlanamama sı, yeterli sayıda materyal bulunamaması ve öğrencilere materyali tanıtmanın zorluğu gibi prob lemlerle karşılaştıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin çoğunluğunun matematik derslerin de somut materyal kullanılması konusunda olumlu tutum sergilediği ve öz-yeterliklerinin yüksek
olduğu tespit edilmesine rağmen özellikle lise matematik öğretmenlerinin derslerinde somut mater yal kullanma düzeylerinin düşük olduğu ve öğretmenlerin çoğunluğunun öğretim materyali olarak
geometrik cisimleri kullandıkları belirlenmiştir
The aim of this research is to determine which concrete materials are used by the mathematics
teachers by taking the views of the teachers about the use of concrete teaching materials, what kind
of advantages and disadvantages usage of concrete materials have in terms of students, the difficulties experienced during their usage and determining the factors and reasons that disrupt their
usage, and also to investigate the self-efficacy perceptions of teachers designing and using concrete
teaching materials. For this purpose the research has been carried out with the case study, one of the
qualitative research designs. The data of the study was collected from a semi-structured interview
form consisting of eleven open-ended questions and based on volunteerism from 100 secondary and
100 high school mathematics teachers. The obtained data was analyzed by content analysis method.
As a result of the research, it was determined that the vast majority of participants thought that the
use of concrete teaching material in mathematics teaching was necessary. It has been seen that
according to teachers, usage of concrete materials concretize abstract concepts, help to discover
concepts, provide permanent learning, and facilitate learning. However, it has been found that the
teachers face problems such as time loss when concrete teaching materials are used, failure in classroom management, inadequate number of materials, and difficulty in introducing the material to
the students. It was also determined that the majority of teachers showed a positive attitude
towards using concrete material in their mathematics lessons and that although the self-efficacy
was found high, the use of concrete material in the lessons of high school by mathematics teachers
was low and the majority of these teachers used geometric objects as teaching material.