Fen bilgisi öğretmen adaylarının canlılar-hayat bağlamlı sosyobilimsel konulardaki pedagojik alan bilgisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Bayram, Kadriye
dc.contributor.author Ateş, Salih
dc.date.accessioned 2021-06-07T09:26:12Z
dc.date.available 2021-06-07T09:26:12Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Bayram, K. & Ateş, S. (19-22 Haziran 2019). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Canlılar ve Hayat Bağlamlı Sosyobilimsel Konulara Özgü Pedagojik Alan Bilgilerinin Tespiti. EJER 2019, VIth International Eurasian Educational Research Congress, (TAM METİN), Ankara, Türkiye. s. 848-854. tr_TR
dc.identifier.isbn 978-605-170-313-8
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/2181
dc.description.abstract Problem Durumu ve Amaç: Günümüz eğitim sisteminde gerçek yaşam sorunların çözümüne yönelik öğretmen ve öğrenci yetilerinin kazandırılması hedefinin gerçekleştirilmesinde, sosyobilimsel konuların (SBK) öğretimi önemlidir. Dinamik ve karmaşık doğası gereği öğretmenlerin SBK’a özgü pedagojik alan bilgilerinin (PAB) tespit edilmesi ve geliştirilmesi önem taşımaktadır. Bu alandaki çalışmaların sınırlı olması belirtilen hedeflere ulaşılmasını güçleştirmektedir. Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmenliği programının dördüncü sınıfında öğrenim gören öğrencilerin "Canlılar-Hayat" öğrenme alanına ait SBK’a özgü PAB’ın tespit edilmesidir. Yöntem: Nitel araştırma yaklaşımında durum çalışması yöntemiyle gerçekleştirilen bu araştırma, fen bilgisi öğretmenliği dördüncü sınıf öğrencilerinden oluşan 29 katılımcı ile yürütülmüştür. SBK’a ait PAB bileşeninden üçü (öğretim stratejileri, öğrenici anlayışları ve değerlendirme bilgisi) araştırma kapsamında geliştirilen açık-uçlu PAB formuyla, fen öğretimi amaç-hedefleri bilgisi (fen yönelimleri) bileşenindeki yeterlikleri SB konularına uyarlanan kart gruplama etkinliği kullanılarak belirlenmiştir. PAB formuna verilen öğrenci yanıtları, uzman görüşleri ve alanyazın incelemesi doğrultusunda geliştirilen beş-dereceli analitik rubrik ile değerlendirilmiştir. PAB formu ve kart gruplama etkinliğinden elde edilen verilerin analizi, betimsel istatistik kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Ölçme araçlarına ait açık uçlu sorular için sürekli karşılaştırmalı analizden yararlanılmıştır. Analiz güvenirliği, bağımsız kodlayıcıyla sağlanmıştır. Bulgular: Fen Bilgisi öğretmen adaylarının SBK’daki PAB bileşenleri yeterlikleri incelendiğinde, en yüksek puanın öğretim stratejileri bilgisi, en düşük değerlendirme bilgisi bileşeninde sahip oldukları görülmüştür. SBK öğretiminin hedef ve amaçlarına yönelik kart gruplama etkinliğinden elde edilen bulgulara göre, adayların en fazla tercih ettikleri ilk üç yönelim türünün sırasıyla "kavramsal değişim", "probleme dayalı" ve "informal öğrenmeye dayalı" yönelimler olduğu görülmektedir. Araştırmacı ve Uygulamacılar için Öneriler: Bulgular ışığında, araştırma kapsamında geliştirilen PAB formu ve kart gruplama etkinliği aracının SBK’a özgü PAB yapılarının geçerli-güvenilir tespitine yönelik kullanılabileceği düşünülmektedir. tr_TR
dc.description.abstract Abstract Problem Statement and Purpose: Teaching socio-scientific issues (SSI) is of importance in today’s educational system especially in achieving the goal to acquire teacher and student skills for solving real life problems. Due to its dynamic and complex nature, detection and development of teachers’ pedagogical content knowledge (PCK) for SSI is significant. Limited number of studies in this area obstructs reaching above-mentioned goals. The purpose of this study is to determine the PCK for SSI in “Living Things-Life” context among students at fourth year of science teaching program. Method: Current study featuring case study method in qualitative research approach was conducted with 29 senior students of science teaching program. Three components (instructional strategies, learner understanding, assessment knowledge) of PCK for SSI were determined using the open-ended PCK form developed in scope of this study, and their competency in science teaching goals-objectives knowledge (science orientations) component by means of card grouping activity adapted to SS issues. Students’ responses to PCK form was assessed using five-scale analytic rubric developed in line with expert opinions and literature review. The analysis of data collected from PCK form and card grouping activity was carried out using descriptive statistical. For measuring instruments open-ended questions, constant comparative analysis method was used. Reliability was achieved by independent coders. Findings: When pre-service science teachers’ PCK component competency for SSI was assessed, it was found that they had the highest scores in instructional strategies knowledge, and assessment knowledge the lowest. According to findings from card grouping activity designed for goals and objectives of SSI teaching, the most preferred orientation types by pre-service teachers were “conceptual exchange”, “problem-based” and “informal learning based” orientations, respectively. Implications for Research and Practice: In light of these findings, the PCK form and card grouping activity instrument developed in scope of the study are believed to be useful in determining validity-reliability of PCK resources peculiar to SSI. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Amaç ve hedefler bilgisi tr_TR
dc.subject Öğrenici anlayışları bilgisi tr_TR
dc.subject Öğretim stratejileri bilgisi tr_TR
dc.subject Değerlendirme bilgisi tr_TR
dc.subject Kart gruplama etkinliği tr_TR
dc.subject PAB formu tr_TR
dc.subject Knowledge of goals and objectives tr_TR
dc.subject Knowledge of learner understanding tr_TR
dc.subject Knowledge of instructional strategies tr_TR
dc.subject Knowledge of assessment tr_TR
dc.subject Card sorting activity tr_TR
dc.subject PCK form tr_TR
dc.title Fen bilgisi öğretmen adaylarının canlılar-hayat bağlamlı sosyobilimsel konulardaki pedagojik alan bilgisi tr_TR
dc.title.alternative Pre-service science teachers’ pedagogical content knowledge in socio-scientific ıssues with living things-life context tr_TR
dc.type conferenceObject tr_TR
dc.relation.journal EJER 2019- VI. International Eurasian Educational Research Congress tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/eğitim fakültesi/matematik ve fen bilimleri eğitimi bölümü/fen bilgisi eğitimi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 36915 tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0002-5366-0833 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Dosyalar Boyut Biçim Göster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster