Bu çalışmanın temel amacı Radon gazı ve onun çevresel etkilerine ilişkin lise öğrencilerinin farkındalık
düzeyinin belirlenmesidir. Çalışmanın bir diğer amacı ise katılımcıların lise öğrenim süresince almış
oldukları ilişkili derslere ait kazanımları belirleyerek bunların farkındalık seviyeleriyle olan ilişkilerini
ortaya koymaktır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama (surway) yöntemi kullanılmıştır.
Öğrencilerin ortaöğretimin başında ve sonundaki sınıf seviyelerinden seçilmiş olması, öğrenim süreci
içindeki değişimi belirleyebilmek açısından kesit araştırma olarak ta kabul edilebilir. Çalışmada ayrıca fen
bilimleri derslerinin ilgili sınıf seviyelerine ait öğretim programları incelendiği için doküman taraması da
yapılmıştır. Çalışmanın örneklemi; Nevşehir şehir merkezinde bulunan üç farklı okul türünden rastgele
olarak seçilen 554 (278 erkek ve 276 kız) dokuzuncu ve on ikinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan Radon Farkındalık Anketi (RFA) kullanılmıştır.
Bu anket üç bölümden ve toplam on maddeden oluşmuştur. Kullanılan veri toplama aracı RFA süreksiz
(kesikli) türde veriler sağladığından bu verilerin analizinde ki-kare testi, frekans ve yüzde değerleri
kullanılmıştır. Örneklemin büyük bir bölümünün Radon farkındalık düzeyi oldukça düşük çıkmıştır.
Çalışmaya katılan lise öğrencilerinin büyük çoğunluğu (% 55) Radonu hiç duymadıklarını belirtmişlerdir.
Radonu bildiğini ifade edenlerin okul türü ve sınıf seviyelerine göre aralarında anlamlı bir fark
bulunmuştur. Bu fark, okul türüne göre fen lisesi ve sınıf seviyesi açısından da 12. sınıf lehine ortaya
çıkmıştır.
The main purpose of this study is determining high school students’ awareness of Radon gas
with respect to its environmental effect. Another aim is to show the relation between the courses that they
have taken in high school about subject matter and their level of consciousness by determining their
acquisition. In this study, survey method has been used as quantitative method. Participants are chosen from
first and last year students of high school to determine the change throughout education process. Therefore
this study would be considered cross-sectional survey. Also science curriculum of class levels with regard
to science courses have been analyzed and sources have been scanned. Sample of the study constitutes of
554 students (278 boys, 276 girls) from the first and the last year of high school chosen arbitrarily from
three different types of school (Business High School, Anatolian High School, Science High School).
Radon Awareness Survey (RAS) has been used to collect data. RAS designed by the authors within
consideration the relating literature. As RAS supply discontinuous data, while analyzing data, chi-square,
frequency and percent value have been used. It has been found out that awareness of students about Radon
is quite low. %55 of high school students declare that they had never heard about Radon. Rational
differences between these groups have been found. Students from the last year of their high school
education tend to know more about Radon.