Algılanan çevresel belirsizliğin, rekabet stratejilerinin seçimi üzerine etkisinde, rekabetçi istihbaratın düzenleyici rolü: Konaklama işletmelerinde bir uygulama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Samur, Arif Nihat
dc.contributor.author Yılmaz, İbrahim
dc.date.accessioned 2024-07-25T11:22:19Z
dc.date.available 2024-07-25T11:22:19Z
dc.date.issued 2023-08-01
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/8545
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı algılanan çevresel belirsizliğin, rekabet stratejilerinin seçimi üzerine etkisinde, rekabetçi istihbarat rolünün belirlenmesidir. İlgili literatür taranmış ve belirlenen amaç doğrultusunda kuramsal bir model oluşturulmuş ve araştırma hipotezleri geliştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Nevşehir ilinde bulunan 4 ve 5 yıldızlı oteller ve butik/cave otellerde görev alan üst kademe yöneticiler oluşturmaktadır. Araştırmada tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Anket formu kullanılarak 149 otel yöneticisinden veri toplanmıştır. Verilerin analizinde KEKK-YEM yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda algılanan çevresel belirsizlik boyutlarından heterojenliğin farklılaştırma stratejisini anlamlı ve negatif şekilde etkilediği, algılanan çevresel belirsizlik boyutlarından karmaşıklığın maliyet liderliği stratejisini anlamlı ve negatif şekilde etkilediği ve algılanan çevresel belirsizlik boyutlarından heterojenliğin odaklanma stratejisini anlamlı ve pozitif şekilde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca rekabetçi istihbaratın alt boyutlarından bilgi toplamanın, heterojenlik ile odaklanma stratejisi arasındaki ilişkide, karmaşıklık ile odaklanma stratejisi arasındaki ilişkide, karmaşıklık ile maliyet liderliği stratejisi arasındaki ilişkide ve karmaşıklık ile farklılaştırma stratejisi arasındaki ilişkide düzenleyici rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yine rekabetçi istihbaratın alt boyutlarından planlamanın heterojenlik ile odaklanma stratejisi arasındaki ilişkide düzenleyici rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak rekabetçi istihbaratın alt boyutlarından resmi alt yapı ve işgören katılımının heterojenlik ile odaklanma stratejisi arasındaki ilişkide ve heterojenlik ile farklılaştırma stratejisi arasındaki ilişkide düzenleyici rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular sonuç kısmında tartışılmış, işletmelere ve gelecekteki araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. tr_TR
dc.description.abstract The purpose of this research is to investigate the role of competitive intelligence in the impact of perceived environmental uncertainty on the selection of competitive strategies. A comprehensive review of relevant literature has been conducted, leading to the development of a theoretical model in alignment with the established research objectives, accompanied by the formulation of research hypotheses. The research encompasses senior executives working in 4 and 5-star hotels, as well as boutique/cave hotels located in the Nevşehir province. Purposeful sampling, a non-random sampling technique, was employed in the research methodology. Data collection was executed through the utilization of survey questionnaires administered to 149 hotel managers. The KEKK-YEM model was employed in the analysis of the data. As a result of the research, it was found that the dimensions of perceived environmental uncertainty negatively and significantly influenced the differentiation strategy in relation to heterogeneity, negatively and significantly impacted the cost leadership strategy in relation to complexity, and positively and significantly affected the focus strategy in relation to heterogeneity. Moreover, it was concluded that within the relationships between competitive intelligence sub-dimensions, information gathering played a moderating role between heterogeneity and the focus strategy, between complexity and the focus strategy, between complexity and the cost leadership strategy, and between complexity and the differentiation strategy. Additionally, it was determined that planning, a sub-dimension of competitive intelligence, played a moderating role in the relationship between heterogeneity and the focus strategy. Finally, within the relationships between competitive intelligence sub-dimensions, both formal infrastructure and employee participation were found to have moderating roles in the relationship between heterogeneity and the focus strategy, as well as between heterogeneity and the differentiation strategy. The findings obtained were discussed in the conclusion section, and recommendations were provided for businesses and future researchers tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Algılanan çevresel belirsizlik tr_TR
dc.subject Rekabet stratejileri tr_TR
dc.subject Rekabetçi istihbarat tr_TR
dc.subject Konaklama işletmeleri tr_TR
dc.subject Perceived environmental uncertainty tr_TR
dc.subject Competitive strategies tr_TR
dc.subject Competitive intelligence tr_TR
dc.subject Accommodation enterprises tr_TR
dc.title Algılanan çevresel belirsizliğin, rekabet stratejilerinin seçimi üzerine etkisinde, rekabetçi istihbaratın düzenleyici rolü: Konaklama işletmelerinde bir uygulama tr_TR
dc.title.alternative The moderating role of competitive intelligence on the effect of perceived environmental uncertainty on the choice of competitive strategies: A case study in hospitality businesses tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/ilahiyat fakültesi/temel islam bilimleri bölümü/islam hukuku anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 59875 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster