Özet:
Amaç: Araştırma hemşirelik bölümünde öğrenim gören
öğrencilerin obstetrik şiddette yönelik duygu, düşünce ve
gözlemlerini betimlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç-Yöntem: Araştırma fenomenolojik yöntem kullanılarak
yapılan nitel türde bir çalışmadır. Amaçlı örnekleme yöntemi ile
belirlenmiş, doğum-kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersini
almış olan toplam 14 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Veriler
kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formuyla
derinlemesine görüşme yapılarak toplanmıştır. Veriler içerik
analizi yöntemi ile çözümlenerek temalar oluşturulmuştur.
Bulgular: Öğrencilerin %71.4’ü (n=10) kadın, %28.6’i (n=4)
erkektir. Öğrencilerin yaşları 21 ile 31 (21.50+2.79) arasında
değişmektedir. Araştırmada içerik analizine göre yedi ana tema ve
altı alt tema ortaya çıkmıştır. Temalar ve alt temalar; obstetrik
şiddetin tanımı, bilgi ve rıza eksikliği, sözlü şiddet, etkili iletişim
eksikliği (dil engeli, kaba dil kullanımı), mesleki değer kaybı
(eğitimin önünde bir engel, olumsuz rol model), umutsuzluk,
çözüm arayışı (empati kurmak, farkındalığın artırılması) olarak
belirlenmiştir.
Sonuç: Eğitimleri sırasında obstetrik şiddette tanık olan öğrenci
hemşireler, bu durumdan olumsuz etkilenmekte, kimi öğrenci için
ise bu durum travmatik bir olay olabilmektedir. Meslek
hayatlarının çok başında olan bu öğrencilerin mesleki gelişimlerine
önemli katkı sağlayacak olumlu rol model hemşirelere ihtiyaç
vardır. Saygılı, ayrımcı olmayan, kültüre duyarlı, kadının onurunu
koruyan bir bakımın sağlanması için doğum ve doğum sonrası
şiddet içeren uygulamaların normalleştirilmesinden kaçınılmalı ve
obstetrik şiddet konusunda sağlık çalışanlarının farkındalıkları
artırılmalıdır.