Hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışları ile hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişki

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Özcan, Ayşegül
dc.contributor.author Azgın, Emine
dc.date.accessioned 2020-09-11T11:07:56Z
dc.date.available 2020-09-11T11:07:56Z
dc.date.issued 2019-07
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/668
dc.description.abstract ÖZET Çalışma, hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışları ile hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Çalışmanın evrenini, bir sağlık yüksekokulunda öğrenim gören ikinci ve üçüncü sınıf hemşirelik öğrencileri ile bir devlet hastanesinde tedavisi ve bakımı devam eden, hemşire öğrencilerden haftalık klinik uygulama süresince bakım alan hasta bireyler oluşturmaktadır. Çalışmada örneklem seçimine gidilmeyip 165 öğrenciye ve araştırmayı kabul eden olasılıksız olarak seçilen 365 hasta bireye ulaşılmıştır. Veriler, öğrenci ve hasta bireylerin sosyodemografik özelliklerini içeren anket formları, Bakım Odaklı Hemşire-Hasta Etkileşimi Ölçeği (BOHHEÖ) ve Newcastle Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Ölçeği (NHBMÖ) kullanılarak toplanmıştır. Araştırma öncesinde, etik kurul onayı, kurum izni, öğrenci ve hasta bireylerden yazılı onam alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, ortanca, t-testi, ki-kare testi, Mann Whitney U, Kolmogorov-Smirnov, Shapiro Wilks, ANOVA, Kruskal Wallis, Tukey testi, Pearson korelasyon katsayısından yararlanılmıştır. Öğrencilerin BOHHEÖ'den aldıkları toplam ölçek puanı 287.0±32.6'dır. Hastaların NHBMÖ ölçek puan ortalaması 80.9±13.7'dir. Öğrencilerin hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının olumlu olduğu ve hastaların öğrencilerin verdiği hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin yüksek olduğu bulunmuştur. Hemşirelik öğrencilerin BOHHEÖ hümanizm, umut, duyarlılık, öğretim, çevre, gereksinimler alt boyutları ve BOHHEÖ toplam skoru ile hastaların NHBMÖ skorları arasında pozitif doğrusal zayıf ilişki var iken yardım edici ilişki, sorun çözme ve maneviyat alt boyutları skorları ile NHBMÖ skorları arasında pozitif doğrusal çok zayıf ilişki vardır (p<0.05). Hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışları ile hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri arasında zayıf ilişki olduğu belirlenmiştir. Öğrenci hemşirelerin BOHHEÖ puanları artıkça hastaların NHBMÖ puanları artmaktadır. Sonuç olarak hemşire öğrenciler hastalara bakım verirken daha hümanistik yaklaştıkça, umutlu oldukça, duyarlı davrandıkça, yardım edici ilişki kurdukça, hastalara ihtiyaçları konusunda eğitimler yaptıkça, hastaların fiziksel ve sosyal çevrelerine yönelik düzenlemeler yaptıkça, onların sorunlarını çözdükçe ve manevi gereksinimleri dikkate aldıkça hastaların memnuniyetleri artmaktadır. tr_TR
dc.description.abstract ABSTRACT The study was conducted as a descriptive study in order to determine the relationship between nursing students' attitudes and behaviors towards nursing-patient interaction and nursing satisfaction levels of nursing students. The population of the study consisted of second and third grade nursing students studying at a health college and the patients who were treated and cared for at a state Hospital and who received nursing care during the weekly clinical practice. In the study, 165 students and 365 patients who were selected as unlikely to accept the study were reached. Data were collected using questionnaires including sociodemographic characteristics of students and patients, Care-Focused Nurse-Patient Interaction Scale (BOHHEÖ) and Newcastle Nursing Satisfaction Scale (NHBMÖ). Prior to the study, approval of the ethics committee, permission of the institution, written consent was obtained from students and patients. Number, percentage, mean, standard deviation, median, t-test, chi-square test, Mann Whitney U, Kolmogorov-Smirnov, Shapiro Wilks, ANOVA, Kruskal Wallis, Tukey test, Pearson correlation coefficient were used to evaluate the data. The total scale score of the students was 287.0 ± 32.6. Mean NHBMÖ scale score of the patients was 80.9 ± 13.7. It was found that the attitudes and behaviors of the students towards the nurse-patient interaction were positive and the satisfaction levels of the students in terms of nursing were high. While nursing students had a positive linear weak correlation between humanism, hope, sensitivity, teaching, environment, requirements sub-dimensions, and total scores of BOHHEÖ and NHBMÖ scores of the patients, the positive linear very weak between the subscales of helper relationship, problem solving and spirituality scores and the NHBMÖ scores relationship (p<0.05). There was a weak relationship between nursing students' attitudes and behaviors towards nursing-patient interaction and nursing satisfaction levels. As a result, the satisfaction of the patients increases as the nurse approaches the students more humanistic when they care for the patients, acts hopefully, acts responsibly, establishes a helping relationship, educates the patients about their needs, makes arrangements for the physical and social environment of the patients, and takes care of their spiritual needs. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Hemşirelik Öğrencisi tr_TR
dc.subject Hemşirelik Bakımı tr_TR
dc.subject Hemşire Hasta Etkileşimi tr_TR
dc.subject Hasta Memnuniyeti tr_TR
dc.subject Nursing Student tr_TR
dc.subject Nursing Care tr_TR
dc.subject Nurse Patient Interaction tr_TR
dc.subject Patient Satisfaction tr_TR
dc.title Hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışları ile hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişki tr_TR
dc.title.alternative The relationship between nursing students' attitudes and behaviors towards care-focused nurse-patient interaction and patient satisfaction in nursing care tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Hemşirelik Anabilim Dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 107995 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster