Şizofrenili bireylerde sosyal beceri eğitiminin etkinliği üzerine sistematik bir derleme

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Kayhan, Saynur Elif
dc.contributor.author Zengin, Gülşah
dc.contributor.author Kayıhan, Hülya
dc.date.accessioned 2021-09-27T06:24:56Z
dc.date.available 2021-09-27T06:24:56Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/5233
dc.description.abstract Amaç: Şizofreni, bireylerin bilişsel ve sosyal işlevsellerini bozan önemli bir bozukluktur. Sosyal işlevselliklerinde gözlenen kötü prognozlar nedeni ile ilaç tedavisine ek olarak semptomların düzelmesinde sosyal işlevlerin artışında etkisi olacak sosyal beceri eğitimi (SBE) uygulanmaya başlanmıştır. SBE ile şizofrenili bireylerin sosyal alanda işlevselliklerini arttırarak özerkleşmeleri amaçlanmaktadır. Bu derleme, şizofrenili bireylere verilen SBE’nin etkinliğini incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Dahil edilme kriterleri kullanılarak toplam 155 çalışmaya ulaşıldı. Literatür taramasının son aşamasında, kalan 48 çalışmanın tam metinleri okunarak, dahil edilme kriterlerine uymayan 97 çalışma dışlandı. Sonuç olarak 10 çalışma ile derleme yapılmasına karar verildi. Sonuçlar: İncelenen çalışmaların sonucunda değerleme ölçütleri oluşturulmuştur. Oluşturulan ölçütler; sosyal işleyiş, başarılı bir iş bulma ve sürdürmek, semptomlar (pozitif/negatif), yaşam kalitesi, ilaç tedavisine uyum, içgörü, performans, depresyon ve anksiyete düzeyi, intihar olasılığı, motivasyon, benlik saygısı, yaşam memnuniyeti, temel bakım becerileri, duyguları ifade etme, problem çözmeden oluşan 16 başlık altında değerlendirilmiştir. Tartışma: Çalışmaların ortaya koyduğu sonuçlar doğrultusunda SBE’nin şizofrenili bireylerin semptomlarının iyileşmesinde, depresyon ve anksiyete düzeylerinin azalmasında, benlik saygısı, performans, motivasyon, yaşam kalitesini artırmada etkin olduğu gözlenmiştir. Bu nedenle bu çalışma birçok farklı ülke ve yılda yapılan şizofrenili bireylerin sosyal ve semptomatik olumsuzlukların tedavisinde bilişsel ve toplumsal işlevselliği iyileştirmeyi hedef alan sosyal beceri eğitiminin etkinliğini değerlendirmesi açısından önem taşımaktadır. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Şizofreni tr_TR
dc.subject Sosyal beceri tr_TR
dc.subject Sosyal işlevsellik tr_TR
dc.title Şizofrenili bireylerde sosyal beceri eğitiminin etkinliği üzerine sistematik bir derleme tr_TR
dc.type presentation tr_TR
dc.relation.journal Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/Kozaklı meslek yüksekokulu/terapi ve rehabilitasyon bölümü/iş ve uğraşı terapisi pr tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0003-3348-5422 tr_TR
dc.contributor.authorID 305441 tr_TR
dc.identifier.volume 9 tr_TR
dc.identifier.issue 2 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Dosyalar Boyut Biçim Göster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster