dc.contributor.author |
Demirsoy, Ahmet |
|
dc.contributor.author |
Kürekli, Recep |
|
dc.date.accessioned |
2020-01-14T10:54:38Z |
|
dc.date.available |
2020-01-14T10:54:38Z |
|
dc.date.issued |
2019-08 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/438 |
|
dc.description.abstract |
Erol Güngör is one of the few personalities who left his mark on the history of Turkish
thought with his ideas starting from the early 1960s until his death in 1983. His
articles published in various journals and newspapers both presented the social
problems of the period and offered solutions to the problems he mentioned.
Although the existence of a national and conservative structure in his thoughts
caused his criticism by marginal opposing ideas from time to time, supporting his own
ideas with scientific methods, having an objective view of the events and adopting a
simple and understandable language always ensured him to be respected in
academia and scientific world. In this study, Erol Güngör's views on education in his
writings have been tried to be put forward. This study was completed by examining,
understanding and interpreting Erol Güngör's views on education based on literature
search method. From time to time, in addition to the referring Erol Güngör's different
views which constitute the sub-structure of his educational opinion, modernization
and westernization, which have a clear impact on our education system, have also
been discussed in a separate section.. In this study, the studies to be done in order to
catch the education level of the developed countries are tried to be revealed based
on the perspective of Erol Güngör. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Erol Güngör, 1960’lı yıllardan vefat ettiği 1983 yılına kadar fikirleriyle Türk düşünce
tarihine damgasını vurmuş ender şahsiyetlerden birisidir. Çeşitli dergi ve gazetelerde
yayımlanan yazıları hem yaşanan dönemin toplumsal problemlerini ortaya koymuş
hem de belirttiği problemlere çözüm önerileri sunmuştur. Düşüncelerinde millî ve
muhafazakâr yapının var olması zaman zaman marjinal karşıt düşünceler tarafından
eleştirilmesine sebep olsa da fikirlerini bilimsel yöntemlerle desteklemesi, olaylara
tarafsız bir gözle bakması, dilinin sade ve anlaşılır olması onun her zaman akademi ve
düşünce dünyasında saygı duyulan bir kişi olmasını sağlamıştır. Bu tezde Erol
Güngör’ün kaleme aldığı yazılarında yer alan eğitim ile ilgili görüşleri ortaya konmaya
çalışılmıştır. Bu tez literatür tarama yöntemi esas alınarak, Erol Güngör’ün eğitim ile
ilgili görüşlerinin incelenmesi, anlaşılması ve yorumlanması şeklinde tamamlanmıştır.
Zaman zaman Erol Güngör’ün eğitimle ilgili görüşlerinin alt yapısını oluşturan diğer
fikirlerine de yer verilen çalışmamızda eğitim sistemimizde bariz etkisi görülen
modernleşme ve Batılılaşma da ayrı bir bölümde ele alınmıştır. Bu tez çalışması ile
ülkemizi muasır medeniyet seviyesine çıkarabilmek için eğitim alanında yapılması
gerekenler Erol Güngör’ün eğitim alanındaki görüşleri esas alınarak ortaya konulmaya
çalışılmıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Erol Güngör |
tr_TR |
dc.subject |
Education |
tr_TR |
dc.subject |
modernization and westernization |
tr_TR |
dc.subject |
eğitim |
tr_TR |
dc.subject |
Modernleşme ve Batılılaşma |
tr_TR |
dc.title |
Erol Güngör'ün eğitim tarihimizdeki yeri ve önemi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The importance and place of Erol Güngör in our history of education |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü/Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
39308 |
tr_TR |