dc.contributor.author |
Korkmaz, Ahmet |
|
dc.contributor.author |
Erdoğan, Haşim |
|
dc.date.accessioned |
2019-10-01T09:19:13Z |
|
dc.date.available |
2019-10-01T09:19:13Z |
|
dc.date.issued |
2019-07 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/427 |
|
dc.description.abstract |
In order to teach history to future generations in a contemporary sense, we must
seriously analyze the issues of social history and examine social sacrifices very well
during the transition from the Empire to the Republic. Especially happening after the
World War I, the War of Independence, Korean War, Cyprus Peace Operation should
be explained. We should transfer the issue of Martyrs in the struggle against
Homeland Security and Terrorist Organizations to our nation as a social history issue
which happens today and build “History Consciousness “. Following the construction
of this awareness, our national memory will be revived strongly, provincial, district,
district, martyrs will be determined and social, political, economic, cultural, national
and spiritual unity will be built.
Turkey is located in where suffered the world's most attacks, given the loss of many
lives, experienced the most intense immigration, in the most child mortality and
center of a limits changing region. Because of the underground wealth in this region,
the economic, political and cultural pulse of the world is taking place here. The states
in this geography pay very heavy the price of their own riches which they cannot use.
Turkey is the only country, which will can leadership in the region countries thanks
to its democracy, young population, rooted state tradition, geopolitical position.
Therefore, it should be explained to the students that global imperialist powers do not
want a strong and effective Turkey in our region as at the end of World War I. İt
should be told that they will use all kinds of elements to achieve this, especially
terror. Thus, it should not be forgotten that the imperialists will try to remove the
Turkish Nation from its identity, history and culture. Against these dangers, Turkish
youth should have a sense of national history.
For this purpose, Martyrs have been identified in the Balkan Wars, World War I,
National Struggle Period, Korean War, Cyprus Peace Operation and recent period
Fighting Terrorism in Adıyaman Province and its districts. Thus, with the statement
of the Great Leader Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK, the Founder of our Republic:
"As the Turkish child acquainted with his ancestors, he will find strength in himself
to do greater works". |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Gelecek nesillere tarih eğitimini çağdaş anlamda öğretebilmek için, sosyal tarih
konularını ciddi bir şekilde analiz etmeli, İmparatorluktan Cumhuriyete geçiş
sürecinde, toplumsal fedakârlıklarıçok iyi incelemeliyiz. Özellikle I. Dünya Savaşı
ardından gerçekleşen Kurtuluş Savaşı, Kore Savaşı, Kıbrıs Barış Harekâtı,
günümüzde ise İç Güvenlik ve Terör Örgütleri ile Mücadelede Verilen Şehitler
konusunu bir sosyal tarih konusu olarak milletimize aktarmalı,“Tarih Şuuru” inşa
etmeliyiz. Bu bilincin inşasının ardından, ulusal hafızamız güçlü bir şekilde
canlanacak, il il, ilçe ilçe, şehitlerimiz tespit edilecek, toplumsal, siyasi, iktisadi,
kültürel, milli ve manevi birliktelik inşa edilecektir.
Türkiye, Dünya’nın en çok saldırıya uğrayan, en çok can kaybı verilen, en yoğun
göçlerinin yaşandığı, en çok çocuğun öldüğü ve sınırların en çok değiştiği bir
bölgenin merkezinde bulunmaktadır. Bu bölgede bulunan yeraltı zenginliklerinden
dolayı, Dünyanın ekonomik, politik ve kültürel nabzı burada atmaktadır. Bu
coğrafyada bulunan devletler, kendisine ait olan ama kullanamadıkları
zenginliklerinin bedelini çok ağır ödemektedirler. Türkiye, demokrasisi, genç nüfusu,
köklü devlet geleneği ve jeopolitik konumu itibariyle bölgesindeki ülkelere liderlik
edebilecek tek ülkedir. Bu yüzden günümüzde, küresel emperyalist güçlerin, I.
Dünya Savaşı'nın sonunda olduğu gibi, bölgemizde güçlü ve etkili bir Türkiye
istemedikleri, bunun için de başta terör olmak üzere, her türlü unsuru kullanacakları
anlatılmalıdır. Böylelikle emparyalistlerin, Türk Milleti’ni kimliğinden, tarihinden,
kültüründen uzaklaştırmaya çalışacakları unutulmamalıdır. Bu tehlikelere karşı Türk
Gençliği, her şeyden önce milli tarih bilincine sahip olmalıdır.
Bu amaç doğrultusunda, Adıyaman İli ve İlçeleri’nin Balkan Savaşları, I Dünya
Savaşı, Milli Mücadele Dönemi, Kore Savaşı, Kıbrıs Barış Harekâtı ve yakın
tarihimizde Terörle Mücadele Şehitleri tespit edilmiştir. Böylelikle
Cumhuriyetimizin Kurucusu Ulu Önder Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK’ün
ifadesiyle: “Türk evladı ecdadını tanıdıkça daha büyük işler yapmak için kendisinde
kuvvet bulacaktır.” |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Adıyaman |
tr_TR |
dc.subject |
Martyrs |
tr_TR |
dc.subject |
History Consciousness |
tr_TR |
dc.subject |
World War I |
tr_TR |
dc.subject |
Counter Terrorism |
tr_TR |
dc.subject |
Adiyaman |
tr_TR |
dc.subject |
Şehitler |
tr_TR |
dc.subject |
Tarih Şuuru |
tr_TR |
dc.subject |
I. Dünya Savaşı |
tr_TR |
dc.subject |
Terörle Mücadele |
tr_TR |
dc.title |
93 Harbinden Günümüze Adıyamanlı Şehitler |
tr_TR |
dc.title.alternative |
From the 93 Harbi to present The martyrs of Adıyaman |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Tarih Bölümü/Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Anabilim Dalı |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
141167 |
tr_TR |