Konaklama işletmelerinde örgüt kültürünü etkileyen ulusal kültür boyutlarının belirlenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Özkoç, Aziz Gökhan
dc.contributor.author Özgül Katlav, Eda
dc.date.accessioned 2021-08-04T11:37:00Z
dc.date.available 2021-08-04T11:37:00Z
dc.date.issued 2015-02-01
dc.identifier.citation Özkoç, A. G., & Katlav, E. Ö. (2015). Konaklama İşletmelerinde Örgüt Kültürünü Etkileyen Ulusal Kültür Boyutlarının Belirlenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (1), 115–130. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/3973
dc.description.abstract Bu çalışma, Konaklama işletmelerinde görev yapan çalışanlar arasında paylaşılan norm ve değerlerin, ulusal kültürü meydana getiren boyutlar ile ne derece etkileşim halinde olduğunu analiz etmeyi amaçlamıştır. Araştırmada, Hofstede’in ulusal kültür tipolojisi (güç mesafesi, belirsizlikten kaçınma, bireycilik/toplumculuk, erillik/dişillik) bağımsız değişken; Cameron ve Quinn’in “Rekabet Eden Değerler Modeli” çerçevesinde geliştirdiği örgüt kültürü modeli (adokrasi, klan, hiyerarşi, pazar kültürü) ise bağımlı değişken olarak belirlenmiştir. Çalışma dahilinde ilgili literatür baz alınarak, belirsizlikten kaçınma düzeyi ile adokrasi kültürünü, bireycilik/toplumculuk algısı ile klan kültürünü, güç mesafesi algısı ile hiyerarşi kültürünü ve eril/dişil kültür ile pazar kültürünü ilişkilendiren dört temel hipotez geliştirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, adokrasi kültürünün oluşmasında belirsizlikten kaçınma düzeyinin ve klan kültürünün oluşmasında ise toplumcu kültürel değerlerin önemli bir etkisinin olduğu belirlenmiştir. Bunların aksine, güç mesafesi algısı ile hiyerarşi kültürü ve eril/dişil kültür ile pazar kültürü arasında herhangi anlamlı bir etkileşim olmadığı tespit edilmiştir. Dolayısıyla, araştırma dahilinde geliştirilen iki hipotez kabul, iki hipotez ise reddedilmiştir. tr_TR
dc.description.abstract This study aims to analyze how much the shared norms and values among the accommodation enterprises employees interact with the dimensions which are constructing the national cultural. It is determined that Hofstede’s typology of national culture (power distance, uncertainty avoidance, individualistic/collectivistic, masculine/feminine) is as the independent variable and Cameron and Quinn’s organizational culture model (adhocracy, clan, hierarchy and market), created within “Competing Values Model” is as the dependent variable. In this study, four hypotheses have been proposed for the relationship between uncertainty avoidance and adhocracy culture, individualistic/collectivistic perception and clan culture, power distance perception and hierarchy culture, masculine/feminine culture and market culture. According to the results, the study demonstrates that the uncertainty avoidance level has a significant effect on adhocracy culture and collectivistic cultural values have a considerable effect on clan culture. However, there is no significant interaction between power distance perception and hierarchy culture and between masculine/feminine culture and market culture. Therefore two hypotheses are accepted and two rejected in the study. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Örgüt kültürü tr_TR
dc.subject Ulusal kültür tr_TR
dc.subject Konaklama işletmeleri tr_TR
dc.subject Organizational culture tr_TR
dc.subject National culture tr_TR
dc.subject Acommodation enterprises tr_TR
dc.title Konaklama işletmelerinde örgüt kültürünü etkileyen ulusal kültür boyutlarının belirlenmesi tr_TR
dc.title.alternative The definition of the national culture dimensions effecting organizational culture in accommodation enterprises tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi tr_TR
dc.contributor.department Sakarya uygulamalı bilimler üniversitesi/turizm fakültesi/turizm işletmeciliği bölümü/turizm işletmeciliği anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 111160 tr_TR
dc.contributor.authorID 0000 0001 8420 8228 tr_TR
dc.contributor.authorID 32659 tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0024-1689-0923 tr_TR
dc.identifier.volume 24 tr_TR
dc.identifier.issue 1 tr_TR
dc.identifier.startpage 115 tr_TR
dc.identifier.endpage 130 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster