Kadın ve Şeytan: Güney Sibirya Sahası Türk halk anlatıları üzerine bir inceleme

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Yıldız Altın, Kübra
dc.date.accessioned 2021-08-04T10:10:40Z
dc.date.available 2021-08-04T10:10:40Z
dc.date.issued 2021-05
dc.identifier.citation Yıldız Altın, K. (2021). Kadın ve Şeytan: Güney Sibirya Sahası Türk halk anlatıları üzerine bir inceleme. Folklor/Edebiyat (Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi), 27(2), 131–150. tr_TR
dc.identifier.uri 1300-7491
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11787/3957
dc.description.abstract Evrensel bir olgu olan kötülük, insanoğlunun yaşamını her yönüyle etkilemiştir. Tarihin ilk dönemlerinde doğayla olan hayatta kalma mücadelesinde insanı tehdit eden her durum kötü olarak nitelendirilmiştir. Toplayıcılık ve avcılık ile başlayıp tarım toplumuna geçişle devam eden insanlığın kültür tarihinde kötü güce veya güçlere ilişkin inancın varlığı ve etkisi olagelmiştir. Kötü güçlerin başında yer aldığına inanılan “Şeytan” hakkında Türk folklorunda çalışmalar yapılmış olmakla birlikte özellikle Güney Sibirya sahası anlatılarında “kadın” ve “Şeytan” ilişkisini ele alan bir incelemenin olmayışı bu araştırmanın çıkış noktasıdır. Türk kültürünün ortaya çıktığı coğrafya olan Sibirya sahasında bulunan ve arkaik unsurları barındıran anlatılar bu anlamda önemli veri kaynaklarıdır. Özellikle Şeytana ilişkin tasarımların yanında kadının Şeytanla ilişkilendirilmesi, Şeytan kadar kötü olması ve hatta Şeytanı aldatması hakkındaki anlatılar, Türk kültüründe kadın imajını anlama noktasında katkı sağlamakta ve bu olumsuz imajın sebeplerini açıklamaya imkân tanımaktadır. Çalışmada kadın imajının ve rollerinin değişiminde ve dönüşümünde, anaerkil devreden ataerkil devreye geçiş sonunda yaygınlaşan eril söylemin ve gücün etkili olduğu düşüncesinden hareket edilmiştir. Bu noktada “toplumsallaşma” ve “toplumsal cinsiyet” algısı, bu düşüncenin itici gücü olarak kurgulanmıştır. Bu amaçla mitik unsurlar taşıyan ve özellikle “kadını” ve “Şeytanı” konu alan Güney Sibirya Türklerine ait (Altay, Tuva, Hakas) anlatılar tesadüfî örneklem yöntemiyle seçilmiş; iki olgu arasındaki ilişkinin günümüzdeki yansımaları da dikkate alınarak araştırma, kültürel feminizm bağlamında ve eleştirel bir yaklaşımla ele alınmıştır tr_TR
dc.description.abstract Evil, which is a universal phenomenon affects various aspects of human life. In the early periods of history, every situation that threatened human beings in the struggle for survival with nature was described as bad. The cultural history of humans continued with gathering, hunting, animal husbandry and eventually the transition to settled life and agricultural society. In this process, there is the presence and influence of belief in bad power or forces. Studies have been conducted in Turkish folklore about the “Satan”, which is believed to be one of the leading evil forces. However, there is no study on the relationship between “woman” and “Satan” in narratives of the South Siberia and this is the starting point of the study. Turkish narratives in Siberian in general and the South Siberia in particular are important sources in this sense. In addition to the narratives about the association of women with Satan, being as bad as Satan and even deceiving Satan contribute to the image of women in Turkish culture and allow to explain the reasons for this negative image. The roles and the image of women have changed and transformed from the beginning to the present. In this context, the main point of the study is the idea that masculine discourse and power became widespread after the transition from matriarchal to patriarchal period. At this point, the perception of “gender” and “socialization” has been constructed as the initiator of this idea. As a result, narratives from the South Siberian field (Altai, Tuva, Khakas), especially including “woman” and “Satan” have been selected by random sampling method in the study. Also, current reflections of the relationship between the two phenomena have been identified in this study. The relationship between these two phenomena has been critically examined in the context of cultural feminism theory. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi tr_TR
dc.relation.isversionof https://dx.doi.org/10.22559/folklor.1726 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Güney Sibirya tr_TR
dc.subject Anaerkil tr_TR
dc.subject Ataerkil tr_TR
dc.subject Toplumsal cinsiyet tr_TR
dc.subject Kadın tr_TR
dc.subject Şeytan tr_TR
dc.subject South Siberia tr_TR
dc.subject Matriarchal tr_TR
dc.subject Patriarchal tr_TR
dc.subject Gender tr_TR
dc.subject Woman tr_TR
dc.subject Satan tr_TR
dc.title Kadın ve Şeytan: Güney Sibirya Sahası Türk halk anlatıları üzerine bir inceleme tr_TR
dc.title.alternative A study on Turkish folk narratives in the south siberian region tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal folklor/edebiyat (Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi) tr_TR
dc.contributor.department Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/fen-edebiyat fakültesi/türk halkbilimi bölümü/türk halkbilimi anabilim dalı tr_TR
dc.contributor.authorID 227291 tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0001-9788-2844 tr_TR
dc.identifier.volume 27 tr_TR
dc.identifier.issue Özel Sayı (2) (106 Ek) tr_TR
dc.identifier.startpage 131 tr_TR
dc.identifier.endpage 150 tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster