Bir mesleğe yönelik yükseköğretim düzeyinde eğitim alan kişiler mesleğe atılmadan
önce mesleğin gerekliliklerini teorik ve pratik olarak öğrenmek durumundadır. Turist rehberliği mesleği eğitimini alan kişiler de teorik bilgileri yükseköğrenimleri süresince aldıkları dersler kapsamında edinmekte, pratiği ise staj döneminde yapmaktadır. Yapılan staj uygulamaları ile amaçlanan, öğrencilerin yükseköğretim kurumlarında edindikleri teorik bilgilerini pratiğe dönüştürmeleridir. Bu çalışmanın amacı da Türkiye’de turizm rehberliği lisans eğitimi veren üniversitelerin uygulamış oldukları staj politikaları ele alınarak benzerlik ve farklılıkların belirlenmesi ve turist rehberliği mesleğinin gereklilikleri ile uyumunun incelenmesidir. Bu araştırma için nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Türkiye’de 2018-2019 eğitim öğretim döneminde öğrenci kabul eden ve ÖSYM tercih kılavuzunda yer alan 3’ü vakıf, 29’u devlet üniversitesinde olmak üzere 32 turizm rehberliği lisans programının staj yönetmeliği araştırma kapsamında incelenmiştir. Yönetmelikler;üniversitenin türü (devlet/ vakıf), programın bağlı olduğu kurum (fakülte ve yüksekokul), staj zorunluluğunun olup olmaması, staj muafiyetinin olup olmaması, staj dönemi, staj süresi, staj
yerleri ve varsa turist rehberliği programına özel açıklamalar başlıkları ele alınarak
değerlendirme yapılmıştır. Araştırma sonucunda, fakülte ve yüksekokulun bağlı olduğu
üniversiteye göre staj yönetmeliklerinin farklılıklar gösterdiği, turist rehberliği bölümlerine özgü bir staj yönetmeliği olmadığı, staj yönetmeliklerinin çoğu üniversitede genel kapsamlı olduğu, turist rehberliği mesleğinin gerekliliklerini kapsayan zorunlu uygulamaların bulunmadığı tespit edilmiştir. Turizm rehberliği bölümü öğrencilerinin yapması gereken stajlarda yalnızca staj yapılacak yer konusunda bir farklılık olduğu ancak bunun da mesleğe yönelik pratik yapma zorunluluğunu kapsamadığı görülmüştür.
Those who are trained in the tourist guidance profession acquire the or etical knowledge within
the scope of the courses they take during their higher education and practice during the irinterns
hipperiod. With the intern ship practices, it is aimed that the students to transform the theoretical
knowledge acquired in higher education in stitutions into practice. The aim of this study is to
determine similarities and differences by considering interns hippolicies that are implemented in
the undergraduate tourist guidance education in Turkey and to examine the compatibility of
theinternshipswiththerequirements of thetouristguidanceprofession. In this research, the content
analysis technique, which is one of the qualitative research methods, has beenused. Internship
regulation of 32 tourist guidance undergraduate programs, 3 of which are in the private
universities and 29 in public universities which have accepted students in the 2018-2019
academic year have been examined within the scope of there search. The intern ship
regulations were evaluated according to the types of the university (public/private), the
institution to which the program is affiliated (faculty and college), the intern ship requirement, the
intern ship exemption, the intern ship period and the regulations were evaluated by considering
the titles specific to the tourist guidance program. As a result of there search, it was determined
that the intern ship regulations differed according to the university to which the faculty and the
school is affiliated, there is no intern ship regulation specific to the tourist guidance
departments, theinternshipregulationsaregenerallycomprehensive in mostuniversities, there are
no compulsory practices covering there quirements of the tourist guidance profession. It is seen
that there is a difference only in the place of internship in the intern ships that the students of
the tourist guidance department should do, however, this does not include the obligation to
practice forthe profession.