dc.contributor.author |
Özsoy, Aybüke |
|
dc.contributor.author |
Tayfun, Ahmet |
|
dc.date.accessioned |
2021-06-21T17:57:37Z |
|
dc.date.available |
2021-06-21T17:57:37Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
ÖZSOY, A., & TAYFUN, A. (2020). Profesyonel Turist Rehberlerinin Kişilik Özellikleri İle Sundukları Hizmet Kalitesi Arasındaki İlişki. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 1101-1116. |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
1694-7215 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/2817 |
|
dc.description.abstract |
As tourist guides have been recognized as tourism representatives, the impact of tourism on the perception of satisfaction
and the intention of re-visiting has increased the research and development activities for the profession in recent years. The
aim of the study is to determine whether there is a relationship between the personality traits and performance of
professional tourist guides. In this context, determining how the performance level is perceived by tourists and determining
how this performance is reflected in service quality. For this purpose, the Five Factor Personality Scale, which measures
the personality traits, and the SERVPERF Scale, which measures the perceived service quality, were applied to 13 tourist
guides and 475 tourists. As a result of the research, it was found that there was a significant relationship between the
dimensions of personality traits and service quality. When the dimensions are examined, the perception of quality towards
the dimension of concrete features expressing the external appearance of the tourist guides and the equipment used during
the tour is negatively affected by the emotional stability (imbalance) and empathy characteristics of the tourist guides. As
the extraversion personality of the tourist guide increases, the empathy that tourists perceive from the dimensions of
service quality is unfavorable. It was observed that the perception of reliability, enthusiasm, trust and empathy of tourists
was positively affected as the agreeableness (compatibility) increased. As the conscientiousness of professional tourist
guides increases, the perception of reliability, trust and empathy perceived by the tourists towards the guides is positively
affected. In this context, the number of samples can be increased in future studies and communication with more tourists
and tourist guides can be provided. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Turist rehberlerinin birer turizm temsilcisi olarak turistlerin memnuniyet algısı ve yeniden ziyaret etme niyeti üzerindeki
etkisinin fark edilmesiyle beraber mesleğe yönelik yapılan araştırmalar ve bu alana yönelik geliştirme faaliyetleri artmıştır.
Araştırmanın amacı profesyonel turist rehberlerinin kişilik özellikleri ile sergiledikleri performans arasında bir farklılaşma
olup olmadığını belirlemektir. Bu kapsamda performans düzeyinin turistlerce nasıl algılandığını tespit ederek bu
performansın hizmet kalitesine nasıl yansıdığını belirlemektir. Bu amaçla kişilik özelliklerini ölçen Beş Faktör Kişilik Ölçeği
ve algılanan hizmet kalitesini ölçen SERVPERF Ölçeği, 13 turist rehberi ve 475 turiste uygulanmıştır. Araştırma neticesinde
kişilik özellikleri boyutları ile hizmet kalitesi boyutları arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Boyutlar
incelendiğinde turistlerin, turist rehberlerinin dış görünüşünü, tur esnasında kullandığı ekipmanlarını ifade eden somut
özellikler boyutuna yönelik olan kalite algısı turist rehberlerinin duygusal denge (dengesizlik) ve empati özelliğine göre
olumsuz yönde etkilenmektedir. Turist rehberinin dışa dönük kişilik özelliğinin arttıkça, turistlerin hizmet kalitesi
boyutlarından algıladığı empati özelliği olumsuz yönde seyretmektedir. Bir diğer kişilik özelliği geçimlilik (uyumluluk)
incelendiğinde bu özelliğin arttıkça turistlerin güvenilirlik, heveslilik, güven ve empati algısının olumlu yönde etkilendiği
görülmüştür. Yine profesyonel turist rehberlerinin sorumluluk özelliği arttıkça turistlerin, rehberlere yönelik algıladığı
güvenilirlik, güven ve empati algısı olumlu etkilenmektedir. Bu kapsamda gelecek çalışmalarda örneklem sayısının
çoğaltılarak daha fazla turist ve turist rehberiyle iletişim sağlanabilir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.relation.isversionof |
https://doi.org/10.33206/mjss.618025 |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Turist Rehberi |
tr_TR |
dc.subject |
Kişilik Özelliği |
tr_TR |
dc.subject |
Hizmet Kalitesi |
tr_TR |
dc.subject |
Tourist Guide |
tr_TR |
dc.subject |
Personality Trait |
tr_TR |
dc.subject |
Quality of Service |
tr_TR |
dc.title |
Profesyonel turist rehberlerinin kişilik özellikleri ile sundukları hizmet kalitesi arasındaki ilişki |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The Relationship between the Personality of Professional Tourist Guides and the Quality of Service Offered |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Manas Journal of Social Studies |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Turizm Rehberliği |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
284282 |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
0000-0001-6906-5679 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
9 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
2 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
1101 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
1116 |
tr_TR |