dc.contributor.author |
Kaplan, Metin |
|
dc.contributor.author |
Öğüt, Adem |
|
dc.contributor.author |
Karayel, Selçuk |
|
dc.contributor.author |
İlhan, İbrahim |
|
dc.date.accessioned |
2021-06-13T19:07:40Z |
|
dc.date.available |
2021-06-13T19:07:40Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier.citation |
M. Kaplan, A. Öğüt, S. Karayel ve İ. İlhan (2013), “The Effects of Ethical Climate Types on Job Satisfaction: The Case of Tourism Industry”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(2), ss. 117-133. |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
1301-8752 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/2432 |
|
dc.description.abstract |
This research aims to analyse the relationship between ethical climate types
and job satisfaction in tourism industry. To achive this objective, an empirical
study was conducted on 165 hotel business employees in four-star and five-star
hotels licensed by the Culture and Tourism Ministry in the city of Nevsehir,
Turkey. Results show that caring positively and significantly correlated with job
satisfaction. According to correlation analysis, no significant relationships were
found between other four dimensions of ethical climate such as law and code,
rules, instrumental, and independence and job satisfaction. Regression analysis
results showed that caring could explain differences in job satisfaction.
Implications of the findings are discussed and avenues for future research are
offered. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, turizm endüstrisinde etiksel iklim boyutları ile iş
tatmini arasındaki ilişkiyi analiz etmektir. Bu hedefe ulşamak için, Nevşehir
ilindiki Kültür ve Turizm Bakanlığı belgeli dört ve beş yıldızlı otellerde çalışan
165 işgörene üzerinde görgül bir araştırma yürütülmüştür. Araştırma sonuçlarına
göre, başkalarının iyiliğini isteme boyutu ile iş tatmini arasında pozitif yönlü ve
anlamlı bir ilişki tespit edilirken, diğer dört boyut olan kanun ve kod, kurallar,
araçsallık ve bağımsızlık ile iş tatmini arasında anlamlı bir ilişki olmadığı
bulgusuna ulaşılmıştır. Regresyon analizi sonuçlarına göre, başkalarının iyiliğini
isteme boyutunun iş tatminini üzerinde açıklayıcı etkiye sahip olduğu ortaya
konmuştur. Araştırma bulguları tartışılmış ve araştırma alanları önerilmiştir |
tr_TR |
dc.language.iso |
eng |
tr_TR |
dc.publisher |
Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Ethical climate, job satisfaction, organizational behavior, tourism industry, hotel businesses. |
tr_TR |
dc.subject |
Etiksel iklim |
tr_TR |
dc.subject |
iş tatmini |
tr_TR |
dc.subject |
örgütsel davranış |
tr_TR |
dc.subject |
turizm endüstrisi |
tr_TR |
dc.subject |
Otel işletmeleri |
tr_TR |
dc.title |
The effects of ethical climate types on job satisfaction: the case of tourism industry |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Etiksel İklimin İş Tatmini Üzerindeki Etkisi: Turizm Endüstrisi Örneği |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Nevşehir Hacı :Bektaş Veli Üniversitesi, İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
38845 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
31 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
2 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
117 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
133 |
tr_TR |