dc.contributor.author |
Çalışkan, Zehra |
|
dc.contributor.author |
Bayat, Meral |
|
dc.date.accessioned |
2021-06-13T18:10:46Z |
|
dc.date.available |
2021-06-13T18:10:46Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.citation |
ÇALIŞKAN, Z., & BAYAT, M. (2016). Zihinsel yetersizliği olan çocukların annelerinde eğitim ve grup etkileşiminin aile yükü ve aile desteğine etkisi. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(3). |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
1302-6631 |
|
dc.identifier.uri |
https://alpha-psychiatry.com/EN/june-2016-0085 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/2406 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu çalışma, zihinsel yetersizliği olan çocukların annelerinde, grup etkileşimi ile birlikte verilen interaktif
eğitimin, annelerin aile yükleri ve aile desteklerine olan etkisini belirlemek amacıyla ön test-son test kontrol gruplu
deneysel desen kullanılarak yapılmıştır. Yöntem: Çalışma 15 Eylül 2010-30 Mayıs 2011 tarihleri arasında, zihinsel
yetersiz çocuğu olan 62 anne (31 çalışma, 31 kontrol) ile yapılmıştır. Çalışma grubundaki annelere, interaktif eğitim
yaklaşımı kullanılarak altı oturumda (her oturum ortalama 35-45 dakika), yaşadıkları güçlükler ve baş etme yollarına
yönelik eğitim verilmiştir. Çalışma ve kontrol grubundaki annelere eğitim öncesi ve sonrasında, Zihinsel Yetersiz
Çocuğu Olan Aileler için Aile Yükü Değerlendirme Ölçeği ve Aile Destek Ölçeği uygulanmıştır. Bulgular: Eğitim
sonrasında, çalışma grubundaki annelerin aile yükü puan ortalamalarının azaldığı, aile destek puan ortancalarının
arttığı belirlenmiştir. Çalışma grubundaki annelerin, toplam aile destek ile toplam aile yükü puanları arasında negatif
yönde zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Sonuç: Zihinsel yetersizliği olan çocukların annelerine, hemşireler tarafından verilen eğitimin, annelerin aile yüklerinin azalmasında ve aile desteklerinin artmasında etkili olduğu
belirlenmiştir. Eğitimlerin düzenli ve sürekli yapılması ile benzer sorunları yaşayan annelerin bir araya getirilerek
desteklenmesi önerilmektedir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Objective: This study was conducted to determine the effect of interactive education with group interaction on the
family burden and support in the mothers of intellectually disabled children by using pre-post test with control group
experimental design. Methods: The study was conducted with 62 mothers have intellectually disabled children
between 15th September 2010 and 30th May 2011. An education about difficulties and coping strategies was given
to the study group mothers as six sessions (every session is for 35-45 minutes) by using interactive methods. Before
and after the study, Family Burden Evaluation Scale for Families of Child with Intellectual Disabilities and Family
Support Scale were practiced with mothers in the study and control groups. Results: It is determined that family
burden mean score was decreased, family support median score was increased in the study group mothers after
the education. Also, there was a negative and poor level meaningful relation between total family support and total
family burden scores in the study group mothers after the education. Conclusions: The education given by the
nurses was effective on decreasing family burden and increasing family support in mothers have intellectually
disabled children. It is suggested that education should be given regularly and constantly and mothers who live
same problems should be supported by being together. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.relation.isversionof |
10.5455/apd.184412 |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
aile desteği |
tr_TR |
dc.subject |
aile eğitimi |
tr_TR |
dc.subject |
aile yükü |
tr_TR |
dc.subject |
grup etkileşimi |
tr_TR |
dc.subject |
zihinsel yetersizliği olan çocuk |
tr_TR |
dc.subject |
family burden |
tr_TR |
dc.subject |
family education |
tr_TR |
dc.subject |
family support |
tr_TR |
dc.subject |
group interaction |
tr_TR |
dc.subject |
intellectually disabled child |
tr_TR |
dc.title |
Zihinsel yetersizliği olan çocukların annelerinde eğitim ve grup etkileşiminin aile yükü ve aile desteğine etkisi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The effect of education and group interaction on the family burden and support in the mothers of intellectually disabled children |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Anatolian Journal of Psychiatry |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Semra ve Vefa Küçük Sağlık Bilimleri Fakültesi, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
51951 |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-4726-5052 |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
111113 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
17 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
3 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
214 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
222 |
tr_TR |